První sněhová pokrývka může potrápit nejednoho řidiče. Jak jezdit na sněhu, tak abyste nenechali auto hned v první škarpě? Podívejte se s námi na to, jak zvládnout přetáčivý a nedotáčivý smyk a na nejčastější chyby při řízení na sněhu.
Jak jezdit, když na vozovce nasněží
Články na téma pravidla bezpečné jízdy:
- Jak bezpečně převézt vánoční stromek v autě
- Jak řídit na náledí - tipy pro řidiče
- Jak se chovat na silnici za kalamitní situace?
- Nejbezpečnější den pro cestu autem
- Bezpečná vzdálenost mezi vozidly
- Víte, jak bezpečně převážet vánoční stromeček?
- Zasněžená vozovka - jak jezdit bez nehod - právě čtete
- Brzdná dráha vozidla v zimním období
- Brzdná dráha – kinetická energie a její zákonitosti na silnici
- Jízdní asistenty při náledí a za sněžení
Co hrozí za nebezpečí – co vše se může stát
Při jízdě na zasněžené vozovce je důležité si uvědomit, kde vlastně jedete. Brzdná dráha při jízdě z kopce se může výrazně prodlužovat až o celé metry. V případě velkých těžkých aut hraje vyšší hmotnost jednoznačně proti vám. Odstředivá síla, výška auta a další aspekty hrají také velkou roli. Pokud moc zatočíte, nebo příliš agresivně zabrzdíte, můžete se dostat do smyku.
Co dělat v případě, že se dostanete do smyku
U přetáčivého smyku (ztráta přilnavosti většinou u pohonu zadních kol) se doporučuje co nejrychleji sešlápnout spojkový pedál a natočit kola proti pohybu kufru. Zkušení jezdci při tomto smyku používají plyn a točí kola proti pohybu zádě – využívá se toho především v závodech, kdy je nutné projet zatáčku co nejrychleji a nejefektivněji.
U smyku nedotáčivého (většinou u pohonu předních kol – kdy ztrácí přilnavost nejdřív přední kola) rozhodně jako první uberte plyn. Zkušení jezdci v tomto případě používají ruční brzdu a smyk nedotáčivý převedou do přetáčivého a ten jednoduše dokončí.
Časté chyby a pravidla, která je potřeba dodržovat
Myslete na to, že je každé auto jiné. Dvacet let staré sportovní kupé s náhonem na zadní kola, bude mít úplně jiné jízdní vlastnosti, než například nejmodernější SUV nebo nějaká „nákupní taška“ v předokolce. Je důležité si tento fakt uvědomit a nezkoušet se s ostatními srovnávat. Vždy myslete na sebe a své schopnosti, které jsou častokrát nižší, než očekáváme.
Stejně tak jsou odlišné i schopnosti ostatních účastníků provozu. Proto je důležité dodržovat dostatečný rozestup, díky kterému můžete bezpečně zareagovat na nenadálé situace. Pokud se budete na řidiče vozidla před vámi „lepit“, můžete na něj také vytvářen nepříjemný psychický nátlak, kvůli kterému může dělat úplně zbytečné, a i nebezpečné chyby.
Na sněhu se taktéž výrazně prodlužuje brzdná dráha. Je proto důležité si vyzkoušet na bezpečné ploše, jak vaše brzdy na sněhu vůbec fungují. Jak fungují jízdní asistenti ABS a ESP. Na sněhu se moc nedoporučuje brzdit, vždy je vhodné spíš pracovat se setrvačností a brzdit až v krajních případech, a hlavně s předstihem a na rovné silnici. V zatáčkách je adhezní kružnice výrazně menší, a i malé rozhození v podobě brzdění může auto poslat do smyku.
V zimě to nabádá k tomu sednout do auta v hrubé bundě, rukavicích i čepici. Kvůli vrstvám oblečení ztrácíte cit v ovládání auta a taky nedokážete tak rychle reagovat na krizové situace. V případě nehody se tlustá péřová bunda pásem zmáčkne a vy se ocitnete blíž k airbagu, který vám v případě nesprávného použití bezpečnostních pásů může spíš ublížit než zachránit život.
Věděli jste, že: Pokud jste se v předchozích 3 letech stali přímým účastníkem nezaviněné nehody v ČR, Chorvatsku, Itálii, Polsku či jiné zemi, při níž došlo k újmě na zdraví, či životě, máte pravděpodobně nárok na nemalé odškodnění? Řekněte si o něj!
Zdroj médií: Depositphotos.