Stačí jet o něco rychleji a téměř neviditelná vrstva lesklého povrchu rozhodne o následujících pár vteřinách a o tom, jestli se dokážete správně a rychle rozhodnout. Dostat smyk na ledu není žádná lehkomyslná věc, v některých případech jde doslova o život. Poradíme vám, jak se chovat, když se dostanete při jízdě do smyku.
Jak zvládnout smyk auta na ledu
Články na téma jak zvládnout smyk:
- Jak řešit přetáčivý smyk
- Co je to smyk a jak ho zvládnout
- Co může vést ke smyku auta?
- Přetáčivý a nedotáčivý smyk
- Co dělat, při smyku auta na ledu - právě čtete
Zimní měsíce mají svého strašáka, a to smyk. Stačí, aby jen chvíli mrzlo, silnice nebyla posolená nebo posypaná kamínky a problém je na světě. Na druhou stranu by řidiči neměli zapomínat na zásady bezpečné jízdy. Jejím dodržováním byste se i některým závažným problémům na silnici mohli vyhnout - dostat se do smyku patří mezi ně.
Praktické rady, jak se nedostat do smyku
Vždy byste měli přizpůsobit jízdu podmínkám na silnicích. Pokud tedy dlouhodobě sněží, je prudká vánice a silničáři nestíhají s údržbou, pak v ideálním případě nebude vadit, když někam přijedete o 20 minut později kvůli tomu, že snížíte svou rychlost. Občas je prostě na místě být opatrný.
Pozor si také dávejte na vyjeté koleje, které mohou snadno a rychle vůz rozhodit - netýká se to jen předjíždění jiných aut, ale i "sněhových" kolejí v pravém pruhu. Co se týká sněhu, tak nezapomeňte vždy před cestou auto pořádně očistit - tedy nejen výhled, ale také sníh na střeše auta. V některých případech, jak se auto začne ohřívat, se může snadno stát, že vrstva sjede na čelní sklo a na pár sekund jste bez výhledu. Za tu dobu se může stát prakticky cokoli. Navíc za špatně očištěné auto můžete dostat pokutu.
Také čtěte
A rada nad zlato, pokud se už do smyku dostanete, nikdy prudce nebrzděte. Pokud byste to udělali, auto se stane nekontrolovatelné a celá situace se jen a více vystupňuje. Bohužel dle statistik správně reagovat při smyku umí jen zhruba 10 % řidičů, a to je poněkud alarmující - instinkt sice velí brzdit, ale to je to nejhorší, co můžete udělat. Přitom stačí jen nezmatkovat a zachovat klid. Sice jde o vteřiny, ale to neznamená, že se máte vrhnout do pekla.
Typy náhonů aut a jak se u nich chovat ve smyku
Běžně se u aut můžete setkat se třemi druhy náhonů. Stačí jen vědět, který je ten váš, abyste příště, až se dostanete do nepříjemné krizové situace na ledu, věděli, jak se správně a bezpečně zachovat.
Auto s náhonem 4x4 (čtyřkolka)
V takovém případě se auto začne přetáčet, ale není to tak markantní jako kdyby mělo náhon jen na jednu nápravu. Z problému se snadno dostanete sešlápnutím spojky a samozřejmě ubráním plynu. S volantem se točí na druhou stranu než se auto převrací - tedy v protisměru otáčení vozu (neděláme prudce). V případě automatu, nešlapete spojku, protože tam logicky není. Ale uberete na plynu a držíte pevně volant. Čtyřkolka vás může v některých případech dostat ze smyku raz dva.
Auto s předním náhonem
V takovém případě se, prosím, seznamte s nedotáčivý smykem - ten vás povede například ven ze zatáčky. I když chcete točit volantem, auto jede stále rovně. V této situaci uberte plyn a sešlápněte spojku. Volant byste měli držet pevně ve směru, kterém chcete. Teď už záleží na osudu a troše štěstí, že se kola chytnou a vy se ze smyku dostanete v pohodě.
- Jak se takovému smyku vyhnout? Stačí předvídat a do zatáčky vjet přiměřenou rychlostí.
Auto se zadním náhonem
Vozy s náhonem na zadek a také ty, které mají vzadu motor se setkají s přetáčivým smykem. Lidově tomu říkáme dostat "hodiny". Situace se v tomto případě může zdát bezvýchodná, ale také se dá zachránit - zcela jednoduše. Stačí sešlápnout spojku, lehce brzdit a hlavně točit volantem proti směru, kterým se auto ubírá ve smyku (tedy točíme směrem, kde je zadek).
Pozor ale! Abyste netočili volantem příliš prudce, protože by nastala situace, kterou úplně nechcete, že se dostanete do dalšího smyku jen na opačné straně. Je tedy důležité včas reagovat, prakticky okamžitě, jakmile se auto do smyku dostane. V určitém okamžiku je povoleno přidat i jemně plynu, aby se auto srovnalo. Ale to je spíše rada pro zkušenější, kteří přesně ví, kdy tento okamžik nastává.
Škola smyku nebo instruktor
V ideálním případě by bylo vhodné, abyste si zaplatili lekci nebo absolvovali školu smyku. Instruktoři vás připraví na všechny možné situace, které vás na silnici mohou potkat a u kterých je důležité racionálně bez zmatkování reagovat. Budete se tak moci připravit na možnou situaci a v řešení budete jistější, než když se ocitnete poprvé na ledu a budete si matně vzpomínat na to, co jste v článku četli.