Jednou z největších revolucí v silniční dopravě byly bezpečnostní pásy. Znatelně snížily počet úmrtí na silnicích, a to jednoduchým přidržením těla v sedačce. Spousta lidí však ignoruje pásy v autobusech.
Bezpečnostní pásy používejte i při cestování autobusem
Články na téma autobusová doprava:
- Řízení autobusu na polygonu – vyzkoušeli jsme si krizovky
- Bezpečnostní pásy zákon přikazuje používat i v autobuse - právě čtete
- Nejsympatičtější řidič Flixbusu: Štvou mě ti, co jezdí pomalu
Cestování autobusem
O tom, proč je dobré v autobusech používat bezpečnostní pásy, nám popovídal Thorsten Meyer, specialista přes bezpečnost společnosti Flixbus. Thorsten řeší vše, co nějak souvisí s bezpečností dopravy, tedy zejména cestujících, ale i řidičů.
Pro začátek několik faktů:
Také čtěte
- Pokud se v jakémkoliv vozidle připoutáte, uděláte jedno z nejvíce efektivních opatření pro případ nehody.
- Ve chvíli, kdy byla zavedena povinnost připoutat se před jízdou, klesl počet obětí nehod, a to dost znatelně. Platí pro jakoukoliv zemi, ve které byla povinnost použití bezpečnostních pásů kdy zavedena.
- Všechny evropské autobusy už dnes mají bezpečnostní pásy (až na pár letitých výjimek nebo veteránů). Žádný výrobce autobusů však zatím neumí signalizovat, jestli jsou všichni cestující připoutáni.
Z autobusu vypadnout nechcete
Jízda autobusem bez připoutání je rizikem v případě nehody nebo prudších manévrů. Ani nejmodernější autobusy nemají zdaleka takovou pevnost, jako běžná auta. Týká se to zejména střechy – jakmile se nehoda odehraje tak, že jde vůz „přes boudu“, je zle, a to i pro připoutané. Autobus je sice statisticky velmi bezpečný způsob přepravy (ve srovnání s autem), ale i zde se bohužel nehody stávají.
Pokud jste připoutáni, udělali jste pro své bezpečí na cestě autobusem maximum. Kdo však pás nemá, prakticky s jistotou opustí své sedadlo a jeho další osud má v rukách pan Newton. Samozřejmě se vším, co k tomu patří, takže obvykle buď tělo projde ven skrze velké okno a následně je rozmačkáno vahou autobusu, nebo pomlátí ostatní cestující a je samo omláceno o interiér. Následky však budou téměř jistě horší, než kdyby bezpečnostní pás byl zapnutý. Byť jen dvoubodový.
Připoutání nelze vynucovat
I když jsou sedadla v autobusech vybavena pásy, je jen velmi obtížné nějak vynucovat jejich použití na cestujících. Řidiči na to upozorňují a odezvou jim je po každé několik dobře slyšitelných kliknutí spony, která zapadne do zámku, ale nikdy nelze zaručit, že se následně cestující opět neodpoutá. Jak mi upřesnil Thorsten, v letadlech je situace jiná, jsou tam letušky, které použití pásů kontrolují, ale v autobuse je obvykle řidič sám a není v jeho silách řešit za jízdy cokoliv jiného, než provoz a situaci před vozidlem.
V rámci Flixbusu v současné době frčí kampaň Buckle Up, která má za cíl zvýšit procento cestujících, kteří pásy používají. K osvětě využívají sociální média, influencery, varování v autobusech samotných a příkladem jde i sám CEO firmy. Cílem samozřejmě je, aby se poutali všichni, problém je, že jednak se účinky těchto kampaní velmi špatně měří (reálně se počet připoutaných cestujících pozná bohužel až při vyšetřování nějaké velmi závažné nehody), jednak naproti tomu nejdou ani již zmínění výrobci autobusů. Ani sami řidiči tak netuší, jestli cestující jsou nebo nejsou připoutáni.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.