Je smutnou realitou, že e-Salon, akce očekáváná všemi fanoušky elektromobility, odkopal zoufalství automobilového průmyslu v Evropě.
Co bylo na e-Salonu nejzajímavější? Evropská auta rozhodně ne
Články na téma e-Salon:
- To nejlepší z e-Salonu
- Nejlepší stánek na e-Salonu? Valeo
- e-Salon ukázal zoufalství evropského autoprůmyslu - právě čtete
Automobilky v Evropě v současné době dostávají dost nařezáno. Nejsou schopné představit konkurenceschopné produkty, které by se mohly postavit kvalitou hlavním hráčům na poli elektromobility. Ano, pár vlaštovek bychom tu měli, ale ty jakoby se skoro styděly něco na e-Salonu ukazovat.
Škodovka povinně
Povinností je e-Salon pro škodovku, která měla na akci elektromobil Elroq. Dostupný vůz to není, 800 tisíc korun je pro typickou českou rodinu docela dost peněz. V zemích na západ od nás se však bude bezpochyby prodávat solidně, stejně jako větší sourozenec Enyaq.
Malý zářez si udělal i Hyundai s Insterem. Ten mi dost připomíná Suzuki Ignis, což je úplně stejně šeredné auto, nicméně do města to bude jistojistě super. V souvislosti s tímto autem se hodně komunikuje cena těsně pod 400 tisíc korun, která je mimo realitu. Je to cenovka pro firmy a ještě navíc je z ní odkrojeno DPH. Pro běžného smrtelníka bude platit bez desetikoruny 600 tisíc korun. Za auto do města? Pardon, ale to je pořád trochu moc. Zmíněný Ignis vychází v základu na 375 tisíc, jaký mám důvod namísto něj volit elektrické auto?
Teatrální odhalování
Rád bych na tomto místě reportoval i o kráse Renaultu 5 pomocí vlastních fotek, ale bohužel. Automobilka se rozhodla nechat vůz pod plachtou, aby jej mohla někdy v odpoledních hodinách teatrálně odhalit, stejně jako příbuzný Alpine A290. Před něj dokonce postavila i modelku. Ano, před zakryté auto. Nepochopitelné.
Úplně jsem nepochopil tendence odhalovat něco, co už všichni stejně viděli a dělat kolem toho drama, jak kdyby e-Salon byla akce světového významu. Není, třeba BMW nebo Mercedes-Benz zde chyběli zcela, stejně jako spousta dalších značek. Proto úplně nechápu důvod i v den určený pro novináře a odbornou veřejnost vozidla schovávat. Působí to trochu trapně. Ne, fakt nás nebaví čekat na to, že sundáte plachtu z něčeho, co už zbytek světa viděl.
Čínské naděje
Kdo nic neschovával, bylo MG. Jejich Cyberster vypadá skvěle, ačkoliv nemám dojem, že bych se do něj se svými 198 centimetry zvládl důstojně nasoukat. Ne e-Salonu bylo i pár modelů od BYD, které sice zatím nejsou tak dotažené, jak bychom si představovali, ale budou útočit právě cenovkou. Super byla i exkurze přímo do Číny. Na místě bylo několik aut přímo dovezených z Číny. Měla tedy původní infotainmenty a v jednom z nich byly dokonce už z výroby nahrané tři songy z čínského popíku.
Uvolněná Tesla
Velmi pohodově působil stánek českého zastoupení Tesly. Krom makety jejich nového robota si mohl člověk sednout do jakéhokoliv z vystavených aut, což úplně běžné není, a rovnou i domluvit testovací jízdu, což i mně ochotný personál hned nabídl. To je popravdě trochu jiný přístup, než u ostatních vystavovatelů stánků, kde lidé z automobilky jen pasivně postávali a o vystavených autech toho často ani moc nevěděli. U Tesly jste se mohli zeptat na jakoukoliv technikálii a dostali jste odpověď.
Spíš zklamání
Z e-Salonu jsme tedy nakonec odcházeli spíš lehce zklamaní. O elektromobilech poslední dobou slýcháme, že je chce každý. Proto trochu nechápeme, proč tedy na největšího akci tohoto druhu v Česku nebyly všechny klíčové automobilky z EU a proč e-Salon působí chudším dojmem než dva roky nazpět. Možná věci nejsou zdaleka tak optimistické, jak jsou někdy podávány.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.