Motorový olej musí motor především dobře mazat, to je bez diskuse. Jenže co když zjistíme, že oleje postupně přibývá? Je to vůbec možné?
Přibývá olej v motoru – dá se s tím něco dělat?
Články na téma problémy s motorovým olejem:
- Co dělat, když motor žere olej
- Jak na odsátí oleje z motoru
- Ředění oleje naftou nebo benzínem
- Auto žere olej – co dělat?
- Nafta nebo benzín v oleji – co s tím?
- Nafta v oleji a benzín v oleji – kdy je to problém?
- Auto žere olej – co s tím?
- Přibývá olej v motoru – dá se s tím něco dělat? - právě čtete
- Černý motorový olej – je to normální?
Pakliže měříte hladinu oleje pokaždé stejně a vždy tak, aby auto bylo na rovné ploše, zjistíte docela snadno úbytek nebo případně přibývání maziva. Ani jeden případ není výhra, pokud se děje ve významnějším měřítku. Přibývá-li motorového oleje, je na 99 % příčina v tom, že se do něj dostává palivo a ředí ho, ostatně můžete se o tom sami přesvědčit jednoduše – přičichněte si k měrce. Důvodů, proč se tak děje, může být několik, primárně tento problém trápí přímovstřikové motory.
Příčiny pronikání paliva do oleje
Je nutné podotknout, že troška paliva se do oleje bude dostávat vždy, stejně jako vždy bude trocha oleje pronikat do spalovacího prostoru. Nedá se tomu zabránit, do jisté míry je to přirozené a počítá se s tím. Obvyklou akceptovatelnou mírou zředění oleje palivem je hodnota zhruba 4 %. Což popravdě není mnoho a jen těžko něco takového změříte pomocí měrky oleje.
Nejčastější příčinou, kdy se do oleje dostane větší množství paliva je, že je motor provozovaný na krátkých trasách. Týká se to spíš agregátů benzínových, protože diesel si lidé na dojíždění pět kilometrů do práce do vedlejší vesnice typicky nepořizují. Studený motor dostává dávku paliva přímo do válce. Není moc času na dokonalé smísení se vzduchem, takže část benzínu nebo nafty se vysráží na stěně válce. Odtud je palivo strháváno dolů, kde přijde do kontaktu s mazivem. Pakliže je auto provozováno na krátkých trasách trvale, je to problém. Nepomůže ani zařazení sem tam nějaké delší cesty, protože nafta se z oleje neodpaří vůbec, benzínu jen zhruba polovina.
U naftových motorů tomu mohou přispět i špatné vstřikovače. Pokud jsou starší, nemusejí dávkovat palivo správně a dostává se ho do válce více, než je potřeba. Projeví se to na zvýšení spotřeby, ale částečně i na větším ředění oleje naftou.
Diesel ještě neopustíme, protože některé zejména starší vozy s DPF filtrem regenerují pomocí dovstřiků (někdy se tomu říká „povstřiky“). Do válce je vstříknuto palivo se zpožděním tak, aby odešlo s výfukovými plyny a shořelo oxidačním katalyzátoru. Vzniklé teplo vypálí saze na DPF filtru. Jenže tento způsob regenerace filtru pevných částic není úplně dokonalý, dodatečně vstříknutá nafta obvykle nezvládne odejít z válce všechna, takže se opět dostane do oleje. Tento způsob ředění oleje naftou se vyznačuje tím, že je velmi náhlý. U některých motorů stačí doslova jedna regenerace a lze pozorovat, že maziva přibylo.
Obecně pokud se bavíme o pronikání paliva do oleje, tak může být klíčovým faktorem i kondice pístních kroužků a komprese (nikoliv teoretická, ale praktická). Pakliže je agregát už „vylágrovaný“, má to na problémů také svůj podíl.
Přibývá olej v motoru – co s tím?
Technicky se tento druh problému řeší jen velmi těžko. Olej hodně ředily benzínem třeba první generace motoru 1.2 TSI, kde se s tím nic udělat nedalo, byla to zkrátka jejich vlastnost. Pomoci tomu lze tím, že vůz nebude jezdit krátké trasy, což se samozřejmě snadno říká, ale hůře realizuje. Nejúčinnější je, zkrátka se s tím smířit a přejít na častější interval výměny oleje. Ten je na určitou míru paliva stavěný a není to pro něj problém. Pakliže se v něm benzín nebo nafta hromadí, problém to je. Proto klidně měňte mazivo každých deset tisíc kilometrů, v případě hodně krátkých tras klidně po osmi tisících.
Zdroj médií: Depositphotos.