PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Ředění oleje naftou nebo benzínem

19. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Výměna oleje Problémy (oleje) Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Je docela přirozené, že do motorového oleje proniká i malé množství paliva. Pakliže se jedná skutečně o minimální objem, nic se neděje. Jenže moderní motory ředí olej docela dost.

Ředění oleje naftou nebo benzínem

Proč proniká palivo do oleje?

Prvním problémem, který musíme zmínit, jsou krátké trasy se studeným motorem. Přímé vstřikování tomu jde dost naproti, protože nedovoluje dokonalé smísení paliva se vzduchem. Zejména benzín pak má tendence se srážet na stěnách válců, odkud ho do klikové skříně strhávají kroužky vracejících se pístů. Děje se to hlavně u studeného motoru, trpí tím především auta provozovaná na krátkých trasách.

Do značné míry s předchozím odstavcem souvisí i stav vstřikovačů. Jestliže jsou třeba zakarbonované nebo z jakéhokoliv jiného důvodu nedokonale rozprašují palivo, dochází k tomu, že se ve válci tvoří větší kapičky benzínu nebo nafty. Ty neshoří a mohou proniknout do oleje.

Obrovský problém představují pístní kroužky samotné. Dříve se motory konstruovaly tak, aby těsnily, a to pokud možno dokonale. Jenže s tlakem na emise a s tím spojenou spotřebou přišlo zjištění, že dobře těsnící kroužky způsobují vyšší tření, což jsou samozřejmě ztráty. Takže se začaly dělat kroužky volnější, což společně s dalšími opatřeními (například „řidší“ oleje s nižší HTHS) zapříčinilo pronikání paliva do oleje ve větší míře. Více se to týká motorů benzinových, kde je tlak na emise větší a byl tam větší prostor pro optimalizace.

Jak poznat, že mám palivo v oleji?

Patrně máte! Lze to říci prakticky s jistotou, a to i u starších agregátů. Rozdíl však je v množství, které je u přímovstřikových motorů vyšší. Pakliže měříte hladinu oleje vždy na stejném místě, můžete pozorovat, že ho nápadně přibývá. V takovém případě samozřejmě zbystřete a pátrejte po příčině. Kolik je v mazivu paliva se dá stanovit i vědečtějšími metodami, ale to je spíš pole soudních znalců a odborníků. Pakliže je v motorovém oleji benzín, je to na první dobrou cítit. Schválně to někdy zkuste a přičichněte k měrce oleje. Slabší zápach bude cítit prakticky vždy, silnější a štiplavější znamená, že je v oleji benzínu více.

Nafta v motorovém oleji

Zákeřnost long-life intervalů tkví mimo jiné i v tom, že třeba 30 tisíc kilometrů má palivo šanci pronikat do maziva a ředit ho. Když měníte olej co 10 tisíc kilometrů, nebude to tak hrozné, jako když se tam bude hromadit třikrát déle, kdy ho logicky bude zhruba třikrát více. Olej je na to připraven, ovšem jen do určité míry. Nafta sice maže, ale zároveň snižuje viskozitu lubrikantu, což může v důsledku vést až k narušování mazacího filmu – mazivo zkrátka ředěním naftou přichází o své původní vlastnosti. Navíc se nafta nikam neztratí, protože počátek bodu varu některých jejích složek je zhruba 180 °C, střední bod varu je asi 270 °C. Na takové teploty se olej nikdy nedostane, takže nafta v oleji jednoduše zůstane.

Benzín v motorovém oleji

Opět platí, že mazivo je na to připraveno a obsah benzínu v oleji do 4 % je tolerovatelný. Cokoliv nad tuto hodnotu značí závadu nebo konstrukční chybu motoru. Benzín má to negativum, že působí přesně proti tomu, co dělá olej, on totiž odmašťuje povrchy a narušuje mazací film. Zhruba polovina složek benzínu se po čase odpaří, protože jejich bod varu začíná na 40 °C, střední bod varu je kolem 110 °C. Druhá polovina se odpařit nezvládne z důvodu vysokého bodu varu, takže v oleji zůstává.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články