Senzor tlaku pneumatik může být občas otravná věc, pokud ještě ke všemu je čidlo vadné a hlásí každou chvíli chybu. Na druhou stranu pokud jej vypnete, přestanete mít přehled o stavu tlaku. Co je tedy lepší?
Co jsou TPMS senzory a lze je vypnout?
Články na téma senzor tlaku v pneumatikách (TPMS):
- Jak funguje senzor tlaku v pneumatikách
- Je možné vypnout nebo obejít TPMS? - právě čtete
- TPMS senzor tlaku v pneumatikách
Nařízení EU už od roku 2014 káže, aby všechna nová auta měla ventilky pro měření tlaku v pneumatikách. V případě přímého systému kontroly se jedná právě o zkratku TPMS. A co to vlastně je? Jedná se o senzory, které se nachází z druhé strany ventilku - tedy uvnitř pneumatiky, kde měří tlak. V palubním počítači pak lze snadno najít přesné údaje o hustotě, případně teplotě pneumatik.
Hlavní výhody systému
Díky tomuto systému poznáte, že poklesl tlak v pneumatikách a bude třeba jej doplnit, stejně tak systém zahlásí, dojde-li k případnému náhlému poklesu - tedy při zjevném defektu.
Navíc, pokud budete mít přehled o tom, na kolik máte nahuštěné pneumatiky, je to jen dobře, díky správně nahuštěným pneu vás čeká odměna v podobě lepší spotřeby a především ne příliš opotřebovávání plášťů, což se o podhuštěné nebo naopak přehuštěné pneumatice říct zrovna nedá.
Má to i své nevýhody
Samozřejmě to není jen o těch benefitech. Například pokud tyto senzory na pneumatikách máte, tak už si nemůžete kola přezouvat doma v garáži, ale je nutné zajet do servisu. Neboť s každým přezouváním je nutné senzory zkalibrovat pomocí diagnostiky (pokud vůz nemá automatické párování). Pak je to také vyšší cena jednotlivých komponentů.
Ventilek stojí od 800 korun výše, na každém kole je nutné mít jeden, navíc pokud máte sezonní pneumatiky je nutné osadit ventilky na všech, abyste se vyhnuly chybovým hláškám a investice jde už do tisíců. Pokud některý ze snímačů nefunguje správně, je nutné ho servisovat, což mohou být další náklady na výměnu jeho částí. Navíc pokud mu dojde baterka, ta drží zhruba tři roky, nedá se bohužel vyměnit a musí se pořídit ventilek celý nový.
Lze TPMS vypnout?
Máte novější auto a přeci jen vám systém leze trochu na nervy a chtěli byste ho vypnout? Pak to nebude úplně jednoduchá záležitost a bylo by vhodné se ujistit, jestli to má opravdu smysl. Přeci jen senzory v pneumatikách nebyly vymyšleny jen tak pro srandu králíkům, ale spíše pro to, aby byli jistým bezpečnostním prvkem vozu.
Oficiální cestou vypnout TPMS nepůjde a hlavně to ani nejde, bez toho aniž byste si rozkódovali řídící jednotku. Můžete prolézt celé menu i to skryté, ale nikde žádné tlačítko off prostě nenajdete, nepomohou vám tedy ani různé kombinace stisků tlačítek najednou. Navíc, pokud to nějakým způsobem uděláte, je možné, že se následně rozsvítí kontrolka na přístrojovce a s tím třeba nemůžete na STK - rovněž pokud půjdete na technickou a nebudete mít TPMS zapnuté, může to být překážka pro úspěšné absolvování. Stejná kontrolka nízký tlak v pneumatikách se rozsvítí, pokud budete přezouvat a dáte tam pneumatiky bez ventilků s přímou kontrolou.
Osobně bych se jakémukoli vypínání senzorů vyhnul, zas tak otravné to není, jen to bohužel stojí o něco víc peněz. Na tom asi nic nezměníme, ale prolezl jsem několik diskuzí, kde si lidé marně radili, jak na to, ale nikdy to nefungovalo. Jediné soudné co tam zaznělo, bylo právě rozkódování systému a tím to obejít a vypnout. Nicméně tohle vám určitě v autorizovaném servisu neudělají. A pokud se při tomto pokusu něco zvrtne, můžete přijít i o záruku. Tak, stojí vám to opravdu za to?