Jak poznáte, že máte správný tlak v pneumatikách? Správná hodnota závisí na velikosti pneumatik, na jejich typu, jaké je rozložení nápravy a na konstrukci vozidla.
Tabulka huštění pneumatik - jaký má být tlak?
Články na téma huštění pneumatik:
- Tabulka huštění pneumatik - právě čtete
- Jak správně hustit pneumatiky
- Nahuštění pneumatik a vliv na spotřebu
- Jak poznat nízký tlak v pneumatikách
- Podhuštěné pneu a jejich důsledky
- Nízký tlak v pneumatikách, jak jej poznat?
- Vliv nahuštěných pneumatik na spotřebu auta
- Co způsobují přehuštěné nebo podhuštěné pneumatiky
- Ryobi R18I 18V – test kompresoru na foukání pneu
Máte-li pneumatiky nahuštěné špatně, dochází k rychlejšímu ubývání vzorku, vyšší spotřebě a pocítíte to i při samotné jízdě. Při běžných podmínkách mají osobní automobily doporučený tlak pneumatik kolem 2,3 barů. Jiné nahuštění je doporučováno při vyšším zatížení vozu.
Tyto údaje, týkající se nahuštění pneumatik, lze najít v uživatelské příručce ke konkrétnímu vozidlu, na internetu a také přímo na karosérii vozidla (dveře řidiče, pojistková skřínka nebo vnitřní strana krytu palivové nádrže). Tlak v pneumatikách by se měl kontrolovat každých 14 dní. Odborníci však doporučují kontrolu při každém tankování a před každou cestou. Některé čerpací stanice mají k dispozici kompresory, které slouží ke kontrole tlaku a i k dohuštění. Doporučené hodnoty najdete vždy v manuálu výrobce vozidla.
Huštění pneumatik je závislé na teplotě vzduchu
Pro individuální kontrolu tlaku je teplota vzduchu ideální kolem 20 °C. Čím chladněji je, tím je tlak v pneumatice nižší a stejně tak, i pokud teplota stoupá. Každých deset stupňů Celsia odpovídá 0,1 barů (tj. 10 kPa).
Příklady doporučeného tlaku u pneumatik u Škody Octavie 2.0:
Tlak přední (prázdný vůz): |
Tlak zadní (prázdný vůz): |
Tlak přední (plný vůz): |
Tlak zadní (plný vůz): |
|
205/45 R 16 83 W | 2.1 bar | 2.1 bar | 2.4 bar | 2.8 bar |
195/65 R 15 91 V | 2.0 bar | 2.0 bar | 2.0 bar | 2.4 bar |
205/55 R 16 91 V | 2.0 bar | 2.0 bar | 2.0 bar | 2.4 bar |
205/60 R 15 91 V | 2.0 bar | 2.0 bar | 2.0 bar | 2.4 bar |
Komplexní tabulku huštění pneumatik dle výrobce si můžete stáhnout jako PDF ze stránek Octaviaclub.cz.
Alternativně přikládáme také detailní tabulku tlaku v pneumatikách od společnosti Continental pro 42 různých značek (až 700 vozidel).
Další příklady doporučeného tlaku u pneumatik u vozu Hyundai i30 1.4:
Tlak přední (prázdný vůz): |
Tlak zadní (prázdný vůz): |
Tlak přední (plný vůz): |
Tlak zadní (plný vůz): |
|
185/65 R 15 | 2.2 bar | 2.2 bar | 2.2 bar | 2.2 bar |
195/65 R 15 | 2.2 bar | 2.2 bar | 2.2 bar | 2.2 bar |
205/55 R 16 | 2.2 bar | 2.2 bar | 2.2 bar | 2.2 bar |
225/45 R 17 | 2.2 bar | 2.2 bar | 2.2 bar | 2.2 bar |
Následky špatně nahuštěných pneumatik:
- Zvýšení brzdné dráhy - Na mokré vozovce se je brzdná dráha podstatně vyšší a navyšuje se procento aquaplaningu.
- Opotřebení až o polovinu - Podhuštění pneumatik způsobuje nadměrné krajů pneumatik. Přehuštěná pneumatika sjíždí prostředek pneu.
- Nižší pohodlí a bezpečnost při jízdě - Podhuštěním pneumatiky snižujete schopnost přilnout k rovnému povrchu - vozovce. Pneumatika tímto ztrácí jízdní vlastnosti, které by měla mít a dochází ke zhoršení kontroly nad vozidlem. Pneumatiky se na přední nápravě dostatečně nedotáčí a na zadní se naopak zvýší riziko přetáčivosti.
- Vyšší spotřeba paliva - kvůli podhuštěným pneumatikám se zvyšuje valivý odpor. To způsobuje vyšší spotřebu paliva. Nižšího tlaku využívají řidiči při jízdě v terénu, podhuštěné pneumatiky tak lépe přilnou ke členitému povrchu.