Ve chvíli, kdy dojde ke smyku, tedy k situaci, kdy se kola neodvalují ale smýkají po vozovce, rapidně roste riziko nehody. Jak ale k takovému smyku dojde a co všechno na to má vliv?
Co může vést ke smyku auta a co všechno na to má vliv?
Články na téma jak zvládnout smyk:
- Jak řešit přetáčivý smyk
- Co je to smyk a jak ho zvládnout
- Co může vést ke smyku auta? - právě čtete
- Přetáčivý a nedotáčivý smyk
- Co dělat, při smyku auta na ledu
Asfalt
To, do jaké míry pneumatiky přilnou k povrchu vozovky, závisí na mnoha faktorech. Předně samotná vozovka - asfaltů je několik druhů, které se liší hrubostí povrchu. Pokud jste si toho někdy všimli, tak se často před přechody dělá červený povrch, který je extrémně hrubý. To je z důvodu, aby se na posledních pár metrech pomohlo zvýšením tření zastavit prudce brzdícímu vozidlu.
Také čtěte
Stav silnice
Vozovka ovšem nikdy není dokonale čistá. Někdy ji pokrývá třeba prach s pylem, který se s prvními kapkami deště mění na takovou zvláštní mazlavou hmotu, která tření snižuje a pneumatiky se po silnici snáze smýkají. Stejný efekt má i vrstvička vody, tlející listí, hodně klouže uježděný sníh a nejhorší je samozřejmě led. Z těch "nepovětrnostních" příčin smyku jmenujme třeba obligátní olejovou skvrnu.
Přilnavost pneumatik
Pak tu máme pneumatiky. Jejich složení a stáří určuje to, jak moc bude plášť pružný, jak přilne k vozovce a jak velkého tření tedy dosáhne. Měkčí směs bude mít vždy vyšší přilnavost, stejně jako plášť, který je širší, protože bude docházet ke kontaktu na větší ploše. Obrovský vliv má i teplota. Zahřáté pneumatiky malinko změknou, což opět zvyšuje tření.
Podvozek auta a jeho stav
Důležitým faktorem je stav podvozku. Ten je nutné brát v úvahu, protože vozovka je málokdy zcela rovná a bez hrbolů. Jakmile dojde k brzdění, přední tlumiče se trochu stlačí a kola jsou tak více tlačena k povrchu. Vyskytne-li se na něm hrbol nebo díra, kola nadskočí a je jen na zavěšení a jeho stavu, jak rychle se věci vrátí zpět do normálu. Obří vliv má podvozek na to, jak vůz drží stopu v zatáčce. Správně nastavená geometrie umožní vedení kola ve směru jízdy a stálý kontakt pláště s povrchem. V okamžiku, kdy je kolo příliš vykloněné, nebo se dokonce to na vnitřní straně oblouku začne odlepovat od asfaltu (problém prvních Octavií), přichází řidič o cenné tření a smyk je o kousíček blíž.