Auta s přeplňováním mají o jednu komponentu víc, která se může porouchat na mnoho způsobů. Problém turbodmychadla může značit i pískání. Co to znamená a co hrozí?
Proč píská turbo?
Články na téma problémy s turbem:
- Co dělat, když turbo propouští olej
- Proč píská turbo
- Proč auto padá do nouze
- Píská turbo – co to způsobuje? - právě čtete
Obecně by turbodmychadlo nemělo být slyšet. Řidič by jeho činnost měl pocítit na prudkém nárůstu výkonu při přechodu do středních otáček motoru, ale slyšet by měl hlavně motor, nikoliv turbo. Pokud už ho slyšíme a je to pískání, je dobré zpozornět. Neznamená to, že byste měli okamžitě zastavit a problém začít na místě řešit, to rozhodně ne. Ale je fajn se minimálně pokusit třeba druhý den zjistit, co pískání způsobuje. V zásadě jsou tři varianty:
Pískání turba – netěsnost
Turbo pracuje s určitým tlakem vzduchu. Stlačuje ho a ten se tak dostává do motoru ve větším objemu. Jakmile se však objeví netěsnost, vzduch o vyšším tlaku než atmosférickém začne touto netěsností unikat pryč. Stává se, a není to nic výjimečného, že se přiskřípne při montáži těsnění, případně že praskne hadice nebo trubka. Dírka může být skutečně miniaturní, skoro neviditelná, nicméně i to je problém. Zkuste se podívat, jestli někde na sání nebo za turbem neuvidíte něco podezřelého. Můžete zkusit nastartovat a někoho poprosit, aby přidal plyn, zkuste poslouchat, odkud pískání jde.
Pískání turba – přidření
Bohužel se docela často stane, že se přidře střed turba. Nedostatečným mazáním je způsobeno otírání osičky turbodmychadla o pouzdro kluzného ložiska. Pískání může být průvodním jevem. Pakliže mazání není dostatečné, je potřeba pátrat po závadě. Na vině může být třeba zpuchřelá hadice přívodu nebo odtoku oleje, ale klidně i odvětrání klikovky, které způsobuje protitlak a zabraňuje proudění oleje.
Pískání turba – osekané lopatky
Je naprosto běžné, že se turbodmychadlo roztočí tak rychle, že konce lopatek se otáčejí nadzvukovou rychlostí. Přitom samozřejmě rozrážejí vzduch, ale jejich tvar je takový, aby to nebylo slyšet. Problém se, když vnikne do sací části cizí předmět. Může to být zrnko písku, kamínek, ale klidně i jenom kapka vody nebo oleje. Při takové rychlosti se v podstatě jakýkoliv předmět stává pro roztočené turbo potenciálně smrtícím. Typicky s sebou nevezme celou komponentu, ale obvykle dojde jenom k osekání hran lopatek, což má ve výsledku dvojí efekt. Jednak to způsobí nevyvážení středu, který pak má tendence v kluzném ložisku vibrovat a dojde k přidírání. Druhým projevem je pískavý zvuk, který vydávají ostré hrany rozrážející vzduch.
Zdroj médií: Depositphotos.