Pokud zaznamenáte, že na palubní desce vašeho vozidla svítí kontrolka volantu v oranžové nebo červené barvě s vykřičníkem, je to jasný signál, že máte nějaký problém s posilovačem a servořízením. Tento problém může být buď částečný, nebo úplný. Můžete s touto kontrolkou pokračovat dál v cestě?
Kontrolka volantu (posilovače řízení)
Články na téma kontrolky na palubní desce:
- Blikající kontrolka žhavení
- Kontrolka motoru svítí nebo bliká
- Co je to kontrolka ESP?
- Kontrolka brzdového obložení: Co dělat, když svítí?
- Kontrolka volantu (posilovače řízení) - právě čtete
- Kontrolka EDC – co signalizuje za problém?
V první řadě byste měli vyzkoušet jednoduchý postup – auto vypnout a znovu nastartovat. Pokud kontrolka stále svítí, je nezbytné navštívit autoservis a to co nejrychleji.
Rozsvítí-li se oranžová kontrolka posilovače řízení
Kontrolka volantu se může objevit na jakémkoliv vozidle, například Škoda Fabia, Fiat Punto nebo dokonce i u koncernu VW. Oranžová (nebo žlutá) kontrolka ukazuje na snížený účinek posilovače řízení. V běžném osobním automobilu není tato situace obvykle tak závažná, a tak můžete pokračovat v jízdě. Avšak je důležité se co nejdříve objednat do servisu, aby byl problém odstraněn. Pokud svítí kontrolka oranžově, je možné dál pokračovat v jízdě, ale co nejdřív se objednat do servisu.
Červená kontrolka volantu – co dělat v kritické situaci
Jakákoliv červená kontrolka většinu z nás vystraší, protože signalizuje kritickou poruchu. Jinak tomu není ani u posilovače. V tomto případě vám auto oznamuje, že celý systém posilovače řízení je mimo provoz. I přesto můžete pokračovat v jízdě. (Avšak dle odborníků jízdu s poškozeným servočerpadlem výrazně nedoporučujeme, zejména u starších aut s tímto vybavením. Může totiž dojít k ještě horšímu problému, například zadření čerpadla.) Musíte ale počítat s tím, že se vám bude hůře parkovat.
Dalším možným projevem poruchy posilovače řízení mohou být nepříjemné vibrace volantu (spolu s rozsvícenou červenou kontrolkou). Tyto vibrace mohou nastat i při otáčení volantu s vypnutým motorem a po jeho opětovném nastartování. Toto je způsobeno elektrickým posilovačem řízení.
V případě jakékoliv nově svítící kontrolky (například žhavení, ucpaný DPF filtr, případně kontrolka motoru) se obecně doporučuje stav automobilu konzultovat s odborníkem, který může poskytnout přesnější informace a rady pro konkrétní situaci s vozidlem. Nezanedbávejte varovné signály svého vozu, protože rychlá reakce může předejít vážnějším problémům.
Zdroj médií: Depositphotos.