V našich končinách stále velmi populární jedna-devítka neprošla přes emise na STK. Co problém vyřešilo, byla dekarbonizace vodíkem, po které již fabia hladce proklouzla a dostala červenou nálepku s platností na dva roky.
Dekarbonizace Škoda Fabia 1.9 TDI – problém s emisemi vyřešen
Články na téma příklady dekarbonizace vodíkem:
- Dekarbonizace Nissanu Qashqai pomohla DPF i výkonu
- Dekarbonizace Škoda Fabia 1.9 TDI – problém s emisemi vyřešen - právě čtete
- Dekarbonizace vodíkem Škoda Octavia 1.6 MPI
1.9 TDI Pumpe–Düse
Pod kapotu vozu Škoda Fabia se nikdy nedostala legendární motorizace 1.9 TDI s rotačkou, ale o něco méně proslulý agregát 1.9 TDI-PD. Pořád je to motor s nadprůměrnou odolností, skvělou spotřebou i dynamikou, pohledem dnešních měřítek však také nepříliš kulturním chodem. Ten byl způsobem faktem, že systém pumpe–düse (čerpadlo-tryska) umožňoval za cyklus pouze jeden vstřik nafty. Tlak ve válci rost velmi rychle, což právě stálo za hlučností a značnými vibracemi, stopku vystavila sdruženým vstřikovačům norma Euro 5, která znamenala nutnost osazení vozidel s vznětovými motory DPF filtry.
Starší motory projít nemusejí
Každopádně po našich silnicích stále jezdí velké množství koncernových vozů osazených těmito motory a nemálo z nich má za sebou solidní porce kilometrů. Tak tomu je i u fabie, kterou majitel přivezl na emise, po nichž doufal, že hladce projde přes STK. Bohužel, na emisích pro něj měli špatnou zprávu – neprošel.
Také čtěte
U hodnoty kouřivosti bylo příliš vysoké rozpětí hodnot (0,28, přičemž maximální povolená hodnota je 0,25) a samotná kouřivost byla 1,57. Nejsou to nijak zásadně dramatické hodnoty, které by ukazovaly na drahou poruchu. Spíše se jedná o sazemi zanesený motor, respektive výfukový kanál. Když technik na emisích sešlápne akcelerační pedál až na podlahu a vytočí motor, což v praxi skutečně udělat musí, vysoký tlak výfukových plynů s sebou strhává části usazenin a „přimíchá“ je k tomu, co jde z motoru. Výsledkem je vysoký rozptyl naměřených hodnot.
Dekarbonizace motoru TDI pomohla
Motor celkově byl patrně již zralý na vyčištění, takže majitel auta zkusil dekarbonizaci vodíkem. Procedura proběhla, za hodinku bylo hotovo, přičemž první zhruba čtvrthodinku šel z výfuku dost tmavý kouř, což ukazuje na větší množství usazenin. Na emisích už bylo vše v pořádku, hodnoty se srovnaly a přes STK prošel vůz bez ztráty kytičky.
Před STK dejte motoru za uši
Částečnou dekarbonizaci zvládnete i sami. Před STK není od věci auto trochu prohnat, zejména pak, pokud jezdíte po většinu času na spotřebu a motor nevytáčíte. Vyšší teploty spojené s otáčkami v horní čtvrtině spektra část karbonu spálí a nebude k tomu docházet v okamžiku, kdy agregát vytočí emisní technik.
Zdroj médií: Carboncleaner.
Informace o dekarbonizaci vodíkem poskytl Carbon Cleaner
Profesionální dekarbonizace motoru vodíkem Carbon Cleaner. Nabízíme možnost čištění motoru na 10 místech v ČR a 4 místech SR. Použité stroje jsou vyráběny v EU a podléhají přísným evropským certifikátům.