Každý rok spousta řidičů při odjezdu z dovolené u moře musí volat asistenční službu nebo shánět někoho, kdo by jim pomohl nastartovat auto přes kabely. Důvod je jednoduchý – vybitá autobaterie.
Dovolená v Chorvatsku je pro autobaterii rizikem
Články na téma správná příprava do Chorvatska:
- Problémy s autobaterií v Chorvatsku - právě čtete
- Jak dlouho trvá cesta do Chorvatska?
- Cesta do Chorvatska v noci vs. přes den
- Jak připravit auto na cestu do Chorvatska
- Třetí SPZ na nosič kol – je to opravdu nutnost?
- Co vzít s sebou do Chorvatska a jak se na cestu připravit?
- Na co si dát pozor cestou do Chorvatska autem
- Co nesmíte dovážet a vyvážet z Chorvatska
- Co se změnilo v Chorvatsku
- Cesta autem do Chorvatska a změny
- Co nezapomenout do Chorvatska?
- Volání z Chorvatska
- Parkování ve Splitu: Kde nechat vůz v letošním roce?
Škodí mrazy i tropy
Nejvíce problémů s autobateriemi bývá obvykle v pozdním podzimu, když začnou první mrazy. Akumulátoru v podstatě klesne kapacita i výkon, a ráno nestačí na nastartování zmrzlého motoru se zhoustlým mazivem. To je zcela běžný jev a velká spousta řidičů tak právě v tomto období autobaterii mění.
Jenže druhé období, kdy autobaterie dostává dost zabrat, je léto. Ani přílišné teplo totiž nedělá akumulátorům dobře. Teplota totiž má zásadní vliv na rychlost elektrochemické reakce, která v nich probíhá neustále, tedy i když je auto v klidu, nebo dokonce když je baterie mimo vozidlo. Jak teplota klesá, reakce zpomalují a probíhají pomaleji, i proto v zimě auto hůř startuje. V létě se děje pravý opak – elektrochemická reakce probíhá rychleji, protože teplota je vyšší. Baterie se tedy rychleji vybíjí, a to dokonce i když je mimo vozidlo a není připojena k žádnému spotřebiči.
Typický scénář
Cestou do přímořského letoviska sice baterii auto dobije do plna, ale pak je vozidlo třeba 14 dnů odstavené u pronajatého apartmánu. Tam je vystaveno slunečním paprskům, celé dny je rozpálené a s ním i akumulátor. Reakce uvnitř něj probíhající ničemu nevadí, ale pomalu ho vybíjejí. Stačí třeba týden v tropech a napětí klesne pod hodnotu 12,5 V, což je zhruba hranice, kdy se začíná na deskách elektrod tvořit sulfatace. To je pro elektrický proud neprostupná hmota, jejíž odstranění je docela problematické. S tím jak napětí dál klesá, sulfatace je silnější a baterie je víc a víc vybitá. Nakonec dojde k nevyhnutelnému scénáři, kdy se rodinka nachystá k odjezdu, naskládá si věci do kufru, sedne do auta, řidič otočí klíčkem v zapalování a nestane se vůbec nic.
Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko 🇭🇷
Cena cesty do Chorvatska je ovlivněna dálničními poplatky, mýtným, placenými tunely aj. Vyzkoušejte naši online kalkulačku, která vám vypočítá náklady na cestu do Chorvatska.
Prosím vyberte trasu a další parametry pro kalkulaci cestovních nákladů.
Spočítáme vám orientační náklady na cestu, poradíme kde tankovat, zobrazíme mapu trasy i tipy na zajímavá místa, která stojí za to navštívit.
Výslednou kalkulaci vám zašleme na e-mail.
Neparkujte na sluníčku
Abyste tomu předešli, není od věci držet se jedné zásady – neparkujte na přímém slunečním svitu. Den, dva, tři to vůz snese a zdravá baterie to vydrží. Jenže čím déle to budete dělat, tím hůře a tím větší je riziko, že prostě neodjedete a budete potřebovat asistenci. A i když vás někdo nastartuje přes kabely, může být autobaterie v tak špatném stavu, že za pár dnů se projeví sulfatace na elektrodách a tím snížená kapacita i proudový výkon. Ideální by samozřejmě bylo, připojit akumulátor na nabíječku a nechat ho tak po celou dobu dovolené, nicméně to asi nikdo na dovolené řešit úplně nechce. Avšak jestli je to tedy jen trochu možné, na dovolené zaparkujte v garáži, pod nějakým přístřeškem nebo alespoň pod stromy. Autobaterie vám poděkuje.
Kalkulačka cesty do Chorvatska
Stalo se vám někdy, že jste chtěli odjet z dovolené, ale auto nenastartovalo? V čem byl problém? Neváhejte se podělit se svojí zkušeností v komentáři!
Kalkulačka cestovního pojištění
Zdroj médií: Depositphotos.