V loňském roce vláda schválila zákon, který krom jiných opatření zrušil i povinnost přimíchávat do paliv dříve povinnou biosložku. Distributoři tak mohou prodávat paliva bez biosložky, nicméně neděje se tak.
Kdy bude palivo bez biosložky?
Články na téma biosložka v palivech:
- Babiš bude mít těžké spaní - vláda zrušila povinnou biosložku v palivech
- Zrušení biosložky v palivech – kdy budeme tankovat čistý benzín a naftu? - právě čtete
- Biosložka v naftě a benzínu – proč to nedává smysl?
- Kde koupit benzín a naftu bez biosložky?
- Kde je možné tankovat benzín bez biosložky
- Stabilizátor paliva do motorky, auta i sekačky
- Kde tankovat naftu bez biosložky
- Nafta XTL a B10
- Proč EuroOil nabízí naftu bez biosložky - již brzy
Zákon platí od 1. června 2022, přičemž někteří ekonomové a odborníci tvrdili, že u benzínu dojde ke zlevnění o zhruba korunu, u nafty to měl být dvojnásobek. Jiní zase prohlašovali, že se to cen paliv prakticky nedotkne. Ať je to jakkoliv, s cenami daleko více hýbou úplně jiné faktory a výrobci paliv měli samozřejmě biosložku nakoupenou, takže ji jen ze dne na den přimíchávat nepřestanou a nestane se tak ani v budoucnu.
Distributoři pohonných hmot totiž mají ze zákona (který má původ ve směrnici Evropské unie) povinnost snižovat emise oxidu uhličitého z prodaných paliv. Biosložka v palivu je jedním z nejlevnějších způsobů, pokud by došlo k jejímu zákazu, bylo by nutné hledat způsoby jiné a ceny paliv by to zvedlo. Paliva tedy zůstanou stejná, což vláda nutně musela před zrušením zákona o povinném přimíchávání biosložky vědět a byl to z její strany spíše populistický krok, jehož dopad bude prakticky nulový.
Také čtěte
Škodí biosložka v palivech?
Biosložka v benzínu
Do benzínu se přimíchává biolíh, což má vliv na jeho stabilitu při skladování. Líh totiž váže do sebe ze vzduchu vodu a následně se odděluje od zbytku obsahu nádrže, ve které tak jsou dvě různé, nepromíchané složky. Výrobci paliv se tomu snaží zabránit přidáváním nejrůznějších přísad, které tento efekt omezují, ale ani tak není doporučeno skladovat benzín E5 a E10 déle než tři měsíce. Dochází totiž k biodegradaci a tvorbě úsad. Mohou zalepit trysky vstřikování, filtry a podobně. Jedinou pomocí jsou speciální aditiva, která umí benzín stabilizovat a degradaci oddálit. Z vlastní zkušenosti můžeme doporučit třeba Xeramix Fuel Stabiliser. Řešením je i natankování paliva bez biosložky před delší odstávkou motoru.
Biosložka v naftě
7 až 100 % nafty (v závislosti na typu – B7, B30 nebo B100) tvoří Metyl Ester Řepkového Oleje, což je velmi dobře mazivá látka s dobrými spalovacími parametry a skvělou odbouratelností v případě úniku. Bohužel, podobně jako v případě benzínu, i zde se tvoří nerozpustné a lepivé úsady, které se hromadí hlavně na palivovém filtru. Nedobrý účinek má složka i na těsnění a motorový olej. Odstávka na delší dobu je u nafty s biosložkou prakticky vyloučena (přitom naftu bez biosložky lze skladovat roky). U nafty B7 je skladovatelnost zhruba 3 měsíce, v případě B30 jsou to asi 2 měsíce a čistá bionafta B100 vydrží asi jeden měsíc.
Kde koupit palivo bez biosložky?
Jak nafta bez biosložky, tak benzín bez biosložky se dají koupit v síti čerpacích stanic Čepro-EuroOil.
Zdroj médií: Depositphotos.