To, jak rychle se dostanete elektromobilem do cíle cesty, záleží z velké části na tom, jak si ji auto zvládne naplánovat. Měli jsme možnost porovnat dva přístupy.
Jak si plánuje elektromobil trasu?
Články na téma dojezd elektroaut:
- Dojezd elektromobilu v zimě - opravdu je to taková mizérie?
- Dojezd elektromobilů - jak moc se liší ve skutečnosti?
- Dojezd elektromobilů v zimě
- Elektromobil s nejdelším dojezdem
- WLTP norma pro elektromobily
- Jak dojet s elektromobilem co nejdál
- Energetická hustota – co to je?
- Porovnání plánování trasy Volvo EX30 vs. Škoda Enyaq - právě čtete
Škoda Enyaq a Volvo EX30
V loňském roce jsme jeli Enyaqem do Splitu a letos jsme vyzkoušeli dojet Volvem EX30 do Crikvenice, tedy o něco blíže. Nebudeme teď porovnávat auta samotná, to by nebylo fér. EX30 je přeci jenom novější a Enyaq jsme měli na test v té starší variantě, která je dnes už spíš výprodejová.
Plánování trasy – Škoda Enyaq
Elektrická škodovka spoléhá na svůj vlastní software, který byl ve své době dost kritizovaný pro časté pády systému a celkovou nespolehlivost. Plánovat trasu však umí velmi dobře. Ovládání je malinko těžkopádné, ale velmi musíme ocenit, že vůz vyjede kompletní itinerář cesty, kde je vidět, jak dlouho se kde člověk zdrží a s jak moc vybitým akumulátorem dorazí k nabíjecí stanici.
Co nám v době testu, tedy v roce 2023 vadilo, bylo problematické spojení s aplikací v telefonu. To bylo prakticky nefunkční a naplánovat trasu jednoduše nešlo. Naopak jsme ocenili možnost nastavit, s jakou rezervou chceme dojíždět k nabíječkám. Ve finále se to vyplatilo, protože jsme měli docela dost problémů a sem tam jsme museli jet o jednu nabíječku dál.
Obecně je strategie softwaru plánujícího cestu taková, že volí spíše více kratších zastávek, nebo alespoň nám to tak připadalo. Přes 90 % jsme nenabíjeli ani jednou. Škoda docela příjemně překvapila, navigace měla aktuální data o dopravě a ukázala se jako velmi dobře použitelná.
Plánování trasy – Volvo EX30
Moderní rozhraní, které běží na Androidu má výhodu v Google Mapách, které používá jako výchozí navigační software. A co si budeme povídat, jedná se o asi nejlepší navigaci, která existuje.
Zarazilo nás, že Volvo jede spíš strategii na méně zastávek s delším dobíjením. To není vyloženě špatné, ale jakmile se ukazatel stavu nabití přehoupne přes 90 % lezou další procenta nahoru jen velmi neochotně. Je tedy otázka, jak moc je to efektivní a zdali by nebylo lepší dělat zastávky kratší, ale třeba o jednu více.
V nastavení jsme nenašli možnost volby bufferu, tedy nějaké rezervy. Nicméně EX30 tak nějak automaticky spoléhá na to, že 10 % v baterii při dojezdu k nabíjecí stanici stačí. Pozitivně hodnotíme možnost jedním virtuálním tlačítkem dát navigaci najevo, že daná nabíječka je nefunkční a řidič tedy potřebuje jinou. Tohle funguje skvěle. Co byl problém, je navigace jinou než optimální trasou. Když jsme tedy chtěli jet přes České Budějovice, museli jsme nejprve zadat, že cílem budou Budějky a až když jsme se k nim blížili, tak jsme navigaci změnili cíl na Crikvenici. Poprala se s tím statečně, nicméně z hlediska uživatele je to takové drbání se levou nohou na pravém lokti.
Google Mapy mají snad nejlepší data o dopravě, což se v praxi dost hodí. Zejména v městském provozu jsou mapy schopné vyhnout se velmi efektivně zácpě. Je super, že propojení s mobilní aplikací funguje autu na jedničku, není problém trasu naplánovat doma a odeslat ji do auta telefonem.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.