Problém energetické hustoty se v posledních letech zhusta probírá v souvislosti s elektromobily. Ty se s tím částečně popasovaly, ale zdaleka nejsou tak efektivní, jako spalováky.
Energetická hustota a srovnání elektromobilu se spalovákem
![Energetická hustota a srovnání elektromobilu se spalovákem](/data/blog-article/illustration/orig/energeticka-hustota-a-srovnani-elektromobilu-se-spalovakem.jpg)
Články na téma dojezd elektroaut:
- Dojezd elektromobilu v zimě - opravdu je to taková mizérie?
- Dojezd elektromobilů - jak moc se liší ve skutečnosti?
- Dojezd elektromobilů v zimě
- Elektromobil s nejdelším dojezdem
- WLTP norma pro elektromobily
- Jak dojet s elektromobilem co nejdál
- Energetická hustota – co to je? - právě čtete
- Porovnání plánování trasy Volvo EX30 vs. Škoda Enyaq
- Dojezd elektromobilů už se moc zvyšovat nebude, není důvod
Elektromobil potřebuje ke svému provozu zdroj energie, to je asi každému jasné. Tímto zdrojem je trakční akumulátor, který je s ohledem na jeho hmotnost umístěn co nejníže. Typicky má půdorysný tvar obdélníku a je vysoký 10 až 20 centimetrů. Zastavět něco takového do vozidla není jednoduché a vyžaduje to jisté kompromisy. I to je důvodem, proč zatím máme jen velmi málo čistě elektrických kombíků. Za to se automobilky mohou přetrhnout, aby nám nabídly elektrická SUV, kde se akumulátor v podlaze vozidla tak nějak lépe ztratí a neomezuje tolik prostor pro posádku.
Elektrická auta nemají dnes problém najet na jedno nabití akumulátoru i 400 kilometrů, v případech těch s opravdu velkými bateriemi se bavíme o hodnotě 500 až 600 kilometrů. Jenže to už se dostáváme k velikosti a hmotnosti celého zdroje energie, který si s sebou elektromobil vozí. Úzce to souvisí s energetickou hustotou, která popravdě u baterií zatím není příliš velká.
Problém energetické hustoty
Energetická hustota je definována jako množství energie uložené v jednotce hmotnosti daného paliva, případně jako množství energie uložené v jednotce objemu paliva. Vezměme to nejlépe na konkrétním příkladu:
- LiFePO4 akumulátor (používá je například Tesla) má energetickou hustotu 330 Wh/l (watthodiny na litr).
- Li-ion akumulátor (dnes asi v elektromobilech nejrozšířenější) má energetickou hustotu 270 Wh/l.
- Nejmodernější baterie, které slibuje CATL, mají mít energetickou hustotu kolem 500 Wh/l.
- Benzín má energetickou hustotu 8600 Wh/l.
- Nafta má energetickou hustotu 9780 Wh/l.
Jak je vidět, v litrovém objemu akumulátoru je nepoměrně méně energie, než v litru konvenčního paliva. Abychom byli fér, musíme si říct něco o efektivitě motorů. Zde totiž má výrazně navrch elektromotor. Jeho efektivita při přeměně energie z baterie na mechanickou práci je zhruba 90 %. To je naprosto excelentní hodnota. Spalováky se totiž pohybují výrazně níže, a to obvykle kolem 30 %.
Pojďme si tedy porovnat moderní elektromobil s běžným benzínovým autem:
- Akumulátor Tesly Model 3 má rozměry 217 x 147 x 10 cm. Pomineme obal a chlazení, budeme počítat s tím, celý tento objem je energeticky efektivní. Objem akumulátoru je tedy 319 litrů.
- Bude-li to LiFePO4 akumulátor, pak jsme do tohoto objemu schopni narvat zhruba 105 kWh elektrické energie. Elektromotor má efektivitu zmíněných 90 %, což znamená, že použitelné energie máme 94,5 kWh, nepočítáme buffer. Při spotřebě 15 kWh/100 km, což je velmi reálná hodnota, dojedeme s takovým autem 630 kilometrů daleko.
- Pakliže bychom do stejného objemu uložili benzín, budeme mít nádrž o objemu 319 litrů. Energie bude v plné nádrži ukryto 2 743 kWh. Při efektivitě spalovacího motoru, což je 30 %, jsme na 823 kWh, tedy pořád jsme na víc jak trojnásobku toho, co s LiFePO4 baterií. Co se týče dojezdu, můžete si sami spočítat, jak daleko byste dojeli na 319 litrů paliva. I s poměrně neefektivním autem, které spotřebuje 7 litrů na 100 kilometrů jízdy, by se na takové množství benzínu dalo urazit 4 557 kilometrů, tedy 7,2krát dále, než s velmi efektivní Teslou.
Co si z toho odnést?
Článek nemá za cíl bojovat proti elektromobilitě. Naopak, má to být jakási osvěta a vysvětlení toho, jak moc náročné je, zkonstruovat elektromobil se solidním dojezdem. Konstruktéři krom velké hmotnosti akumulátorů musejí řešit i jejich objem. Auto, které by dojelo na jeden zátah do Chorvatska (oblíbená disciplína českých kritiků elektrických aut), by musela být sedmimetrová limuzína s akumulátorem o půdorysu většího obýváku. Pakliže bychom začali počítat ještě navíc s hmotností, dostali bychom s k tomu, proč nedávají smysl letadla pro dálkové lety, která by byla čistě na baterie.
Zdroj médií: Depositphotos.