🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Elektromobilem do Chorvatska 2024 (2. část)

4. 6. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Cesta do Chorvatska Porovnání aut na cestu Volvem EX30 do Chorvatska

Minule jsem popisoval počátek cesty do Chorvatska elektrickým autem. Dostali jsme se až k nabíjení před Lincem. V pokračování dojedeme do cíle dobrodružné cesty.

Do Chorvatska elektromobilem 2024 (2. část)

Rakousko bez výhod

Po odjezdu od nabíječky a průjezdu Lincem následovalo napojení na dálnici A1 a krátce poté na A9. Zkrátka potřeboval jsem se dostat skrz Alpy. Musím poznamenat, že elektromobily nejsou v Rakousku osvobozeny od placení dálničních poplatků, v rámci EU je v tomto ČR trochu specifická. Vlastně ani nevím, proč by měla být elektrická auta nějak zvýhodňována oproti ostatním, ale tak to prostě v současné době je. Krom rakouské dálniční známky jsem musel platit za průjezd dvěma tunely, konkrétně Bosruck a Gleinalmtunnel. Všechno se to dá naklikat na eshopu Asfinagu a zaplatit najednou. Tunely doporučuji platit předem, je to výhoda zejména v sezóně, protože člověk pak nemusí stát fronty a může prosvištět pruhem pro „předplatitele“, což byl i můj případ.

Do Chorvatska elektromobilem 2024 (2. část)

Jednoznačně kvituji fakt, že při výpočtech trasy a nabíjení Volvo EX30 kalkuluje s tím, že řidič pojede zhruba maximální možnou předpisovou rychlostí. Odhad toho, s kolika procenty baterie dojede auto k další nabíječce, je až nečekaně přesný a v mém případě se lišil jen minimálně.

Chcete mít náklady na cestu do Chorvatska pod kontrolou? Využijte naši online kalkulačku

Nabíjíme po druhé

Druhá nabíjecí zastávka proběhla stále ještě v Rakousku a byla jí Kelag Charging Station po 168 kilometrech jízdy od zastávky první, dorazil jsem ve 12:14. Místo obklopené nižšími vrcholky (na rakouské poměry) nabídlo tři nabíjecí stojany a v okamžiku, kdy jsem dorazil, byly všechny obsazené. Netrvalo to ani minutu a chlapík odpojil svůj elektrický Lotus, aby popojel opodál, připřáhl velký obytný přívěs a odfrčel do dáli. Nevěděl jsem, jestli se mám divit nebo spíš rychle nacouvat k nabíječce, než dorazí někdo další.

Inu, napíchl jsem se s akumulátorem nabitým na 42 %. EX30 trochu kecala, domnívala se, že dorazím se 36 %, nevadí. Nabíjet jsem měl do 96 %, abych mohl překonat dalších 255 kilometrů a nabít naposledy, tentokrát až v Chorvatsku. Bylo 12:17 a začal jsem sosat, bohužel jen výkonem 50 kW, což je popravdě nic moc. Využil jsem času k procházce, ale bylo dost chladno, takže jsem ještě rád zalezl zpět do auta a zapnul si topení. Ve 13:12 jsem odjížděl s baterií naplněnou na 96 %, tedy přesně tak, jak si žádala navigace. Toto nabíjení zabralo 58 minut.

Maribor bez nabíjení

Další cesta ubíhala poměrně příjemně, Rakousko jsem nechal za zády, ale po chvíli jsem zjistil, že mám problém s hladem. Rozhodl jsem se pro objektivitu nehledat žádnou zastávku u fastfoodu s nabíjením, ale držet se původního plánu. Za Štýrským Hradcem jsem přejel do Slovinska, kde jsem si při průjezdu kolem Mariboru zastavil na jedno velké a velmi nezdravé menu.

Chystáte se do Chorvatska na dovolenou? Nechte si kalkulačkou spočítat náklady na cestu

Třetí nabíjení

K další nabíječce, tentokrát už v Chorvatsku jsem tak dosvištěl se 16 % v akumulátoru v 16:10, o tři minuty později už jsem nabíjel. Trochu mě popravdě zaskočil požadavek na dobití jenom na 55 %. Ano, doplňování energie funguje u elektromobilů nejrychleji zhruba do 70 až 80 % kapacity akumulátoru, pak musí výkon nabíječka postupně snižovat, aby se baterie nepřehřála. Ale 55 % mi neznělo moc přesvědčivě. Jelikož jsem se ještě zastavil na čerpačce při kávu, odjížděl jsem s 61 % energie v 16:51. Nabíjení tedy trvalo 41 minut.

Do Chorvatska elektromobilem 2024 (2. část)

Do Chorvatska elektromobilem 2024 (2. část)

Nejasná zpráva o konci cesty

Blížil jsem se svému cíli a poprvé za celou cestu jsem pocítil trochu obavy. Navigace totiž očividně spoléhala na to, že po dojetí připojím vůz na nabíječku a nechám ho dobít patrně do plna. Když jsem za docela solidního dubnového sněžení sjížděl z hor směrem k pobřeží, zaregistroval jsem v mapě několik kruhů, které vyznačovaly můj dojezd, respektive akční radius. Pochopil jsem, že se jedná o graficky označenou oblast, na kterou mi bude stačit zbývající energie v akumulátoru poté, co do cíle dorazím. Méně už jsem chápal, proč jich je několik a vzájemně se z velké části překrývají. Patrně označovaly různé cesty, což je ale jen domněnka.

Do Chorvatska elektromobilem 2024 (2. část)

Změna plánu

Nejistota, jestli zítra ráno budu schopen dorazit k nejbližší nabíječce poté, co do Crikvenice dorazím s 10 % zbývající energie, mě přinutila poprvé zasáhnout do plánu a najít ještě alespoň jeden stojan. Ano, i bez toho bych do „svého“ letoviska dojel, ale rád hraju na jistotu, nehodlám úplně riskovat, že budu muset volat odtah a čekat na dálnici s vybitým autem poté, co druhý den nenajdu nabíječku. Za jízdy jsem tedy našel a vložil do plánu ještě jednu zastávku, a to v obci Delnice, kde měla být u benzínky nabíječka. Byla!

Nechcete ztrácet čas výpočtem nákladů na cestu do Chorvatska? Použijte naši kalkulačku

V 17:42 jsem dorazil s 19 %, abych odjel v 18:28 se 76 % energie. Bohužel se jednalo o nabíječku s nižší rychlostí, tedy 50 kW. Inu, lepší než nic. Strávil jsem tedy doplňováním energie 46 minut. Poté už mi nic nebránilo v dojetí skutečně až do finální destinace, kterou byl apartmán v Crikvenici, kam jsem dofrčel s 63 % v baterii v 19:21.

Do Chorvatska elektromobilem 2024 (2. část)

Tip pro řidiče: Ještě než vyrazíte na dovolenou k moři do Chorvatska, sjednejte si cestovní pojištění. To můžete doplnit o rozšířené asistenční služby, případně krátkodobé pojištění domácnosti. S výběrem vhodného produktu vám poradí online kalkulačka cestovního pojištění.

Chcete na cestovním pojištění výrazně ušetřit? Pokud do zahraničí vyrážíte alespoň dvakrát během roku, vyplatí se přemýšlet o roční cestovní kartě.

Sjednat cestovní pojištění do Chorvatska

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články