🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Jak je to s naftou XTL a B10

29. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Evropská unie se v kontextu boje s globálním oteplováním už před lety rozhodla přimíchávat do prodávaného benzínu a nafty biosložku. Mezi odborníky se kvůli tomu v podstatě neustále vedou dlouhé diskuze o tom, zda má tento záměr v praxi významnější opodstatnění a jaké motory na palivo s příměsí biosložky doplácí.

Nafta XTL a B10

Od roku 2018 na základě evropské směrnice platí, že čerpací stanice ve všech unijních státech musí povinně prodávaná paliva jednotně označovat. Standardně se na českých čerpačkách řidiči v případě nafty setkávají se symbolem B7 ve čtverci, což v praxi znamená, že takové palivo může obsahovat až 7 procent biosložky. Symbol B uvádí zkratku pro bio složku a číslice 7 má uvádět maximálně přípustný obsah biosložky.

Třeba v Německu ale některé čerpací stanice začínají do praxe uvádět naftu s označením B10. Vzhledem k výše uvedenému jde tedy o palivo, které může obsahovat až 10 procent biosložky. Počet takových čerpacích stanic, které diesel s označením B10 na německém území nabízí, však postupně roste. Jde ale o jejich dobrovolný počin, neboť povinný prodej nafty B10 minimálně zatím ani v Německu stanoven není.

Zvládne vaše auto naftu B10?

A to mimo jiné proto, že pro některé vozy může být nafta B10 vyloženě nebezpečná. Uvědomuje si to i německé ministerstvo pro životní prostředí, které již motoristy varovalo, aby si před tankování této nafty ověřili, zda takové palivo jejich auto vlastně vůbec zvládne, což je v praxi zjistitelné třeba z vnitřní strany dvířek od palivové nádrže. Druhou možností je návod k obsluze vozidla, kde je taková informace rovněž poměrně pohodlně dohledatelná.

V každém případě ale platí, že většina starších vozů by naftu B10 zvládat dlouhodobě nemusela. Problém by s ní však neměly mít auta od francouzských automobilek, které byly vyrobené po roce 2000. Týká se to tedy třeba společností Renault, Peugeot nebo Citröen, a i proto je nafta s označením B10 ve Francii již nyní poměrně běžně dostupná. Třeba Škodovky nebo Volkswageny ale mají s naftou B10 většinou problém a podobně je to také v případě automobilky Mercedes, která se rovněž k naftě B10 staví poměrně zdrženlivě.

Jak je to s naftou XTL

Kromě nafty B10 se ale stále častěji hovoří také o motorové naftě, která nese název označení XTL. Jedná o syntetické palivo, které se v praxi získává třeba z uhlí, zemního plynu nebo pomocí elektřiny z vody a CO2. Taková výroba ale v dnešní době není příliš ekonomicky výhodná a udržitelná, a proto parafinická nafta obvykleji vzniká z hydrogenačně rafinovaných rostlinných olejů.

Jedná se hlavně o kuchyňský olej a v některých případech také olej palmový. Dopady použití tohoto paliva však ještě nejsou příliš expertně ověřené a pokud se motorista rozhodne takové palivo do svého auta natankovat, měl by ještě před tím kontaktovat výrobce a ověřit si s ním, zda mu kvůli naftě XTL v praxi nehrozí technické problémy.

Zdroj info: Liqui Moly.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články