PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Podíl biosložky v palivech stále je, ačkoliv to už není potřeba

6. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (4) Tipy a rady

Slavná biosložka, respektive určitý podíl obsahu paliva, která má biologický původ, byla zavedena v roce 2007. Do dnes, tedy za 16 let, se nepodařilo naplnit ani jeden cíl, který tato snaha sledovala.

Biosložka v naftě a benzínu – proč to nedává smysl?

V rámci určité apolitičnosti nebudeme moc rozpitvávat, jak to tehdy s tím uzákoněním podílu biosložky v naftě a benzínu bylo, kdo na tom měl zájem a kdo na tom vydělal. To přenecháme politickým komentátorům. Nicméně původ zákona musíme hledat v EU, která roku 2003 stanovila pro členské země povinnost zajistit, aby biopaliva tvořila v roce 2010 alespoň 5,75% podílu na trhu s palivy v dané zemi. Ve výsledku je tedy jedno, jestli 57,5 ml z každého litru benzínu nebo nafty bude mít biologický původ, nebo budeme prodávat 94,25 % paliv čistých a 5,75 % bude plně bio, jako je třeba tzv. bionafta.

Podíl biosložky v naftě a benzínu – cíle této snahy

Hlavním a zásadním cílem, proč byla biopaliva protlačena, je snížení emisí CO2. Nemohli jsme se mýlit víc! Ano, při spalování bionafty skutečně nevzniká tolik emisí, jako při spalování nafty klasické, jenže konstatovat, že jsme tím něčemu pomohli, je velmi krátkozraké. Plodiny (nejčastěji řepku) musíte totiž někde pěstovat. Dochází tak buď k tomu, že jsou káceny lesy, aby uvolnily místo pro řepku, nebo řepka zabere místo plodinám sloužícím k výrobě potravin. Ty se tak neprodukují lokálně, ale musejí se dovážet z větších dálek, nezřídka přes několik zemí. A dovoz potravin generuje co? Ano, generuje CO2. Stejně tak produkuje CO2 pěstování podle Ministerstva životního prostředí 5,3 x více emisí než při výrobě nafty. Takže tento cíl se splnit bohužel nepodařilo, právě naopak. Studie z roku 2021 naopak zjistila, že kvůli biopalivům zmizely z povrchu zemského lesy a pralesy o rozloze Nizozemska (to má 41 526 km²).

Další snahou bylo navýšení počtu pracovních míst. Bohužel se nám nepodařilo dohledat, jakým mechanismem k tomu mělo dojít, ale už myšlenka samotná je trochu zvláštní. Kapitalismus je založen z velké části na zvyšování efektivity, což je opak umělého zvedání zaměstnanosti pomocí paragrafů (ať už primárně, nebo jako sekundární důsledek nějakého zákona). Nicméně ani tento bohulibý závazek se nepodařilo naplnit. Po zavedení biosložky počet pracovníků v zemědělství nestoupl, ale klesl. Opět tedy došlo k opaku toho, co bylo evropským občanům slibováno.

Zrušení povinné biosložky v palivech

Od 1. června 2022 došlo ke zrušení povinnosti přimíchávat biosložku, takže spousta řidičů doufala, že paliva zlevní a biosložka nebude dělat problémy (o těch níže). K tomu nedošlo a zatím ani nedojde. Výrobci paliv mají totiž povinnost snižovat emise oxidu uhličitého z prodaných paliv. Což je zase jiný nesmyslný zákon, nicméně protože EU považuje biosložku za ekologickou, papírově ke snižování skutečně dochází, ačkoliv reálně to emise CO2 prokazatelně zvyšuje. Z biosložky tedy producenti paliv ustoupit nemohou, mají nastavenou výrobu, dodavatelské řetězce a celé je to zoptimalizované do té míry, že je to pro ně pořád nejvýhodnější způsob, jak emise na oko snížit.

Ničí obsah biosložky v naftě a benzínu motory?

Zásadní a zcela oprávněnou otázkou, kterou si pokládají řidiči je, jestli má biosložka v palivu vliv na životnost motorů. Odpovědí je, že pravděpodobně ne měřitelnou, nicméně negativní efekty tu jsou. Problém totiž je hlavně se skladováním. Biosložka degraduje a když necháte benzín v nádrži třeba půl roku, stane se zní lepivá hmota, která velmi ochotně zalepí vstřikovače. U nafty je účinek podobný a degradující biosložka poškozuje gumová těsnění a ucpává palivový filtr, stejně jako vstřiky. Zkrátka a stručně – biopaliva nám byl čert dlužen!

Zdroj info: transportenvironment.org, oleje.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.
Vlastimil, 7. 3. 2023 11:57, reagovat
Biosložka výrazně zlepšuje mazivost nafty. Zdeněk Janda (Cimbu) uvádí, že při provozu auta na NM bez biosložky mohou přijít problémy se vstřikováním paliva mnohem dříve. Už kolem 120 tis. km vůle v čerpadle, kovové piliny v systému, zanesené filtry, vstřikovače. Kdo jezdí normálně, tj. nádrž do 3 měsíců bez problému vyjede, tak tankovat NM s biosložkou. Za tu dobu nic degradovat nebude a negativní vliv na životnost palivového systému má tak akorát nafta bez biosložky.
Jakub Mokříš, 7. 3. 2023 12:05, reagovat
Díky za komentář! Ono to s biosložkou je trochu dvojsečné, v tom máte jistě pravdu. Mazivosti se budeme věnovat v samostatném článku, ale souhlasím s vámi – paliva bez biosložky se pohybují často na hraně mazivostní normy. Kdo jezdí víc, může tankovat palivo s biosložkou, ale problém je to u strojů, které déle stojí.

Článek nicméně primárně mířil na to, že biosložka měla původně nějaké cíle, přičemž se nepodařilo je naplnit. Ale stojím si za tím, že bez biosložky, respektive jejího zavedení a následného zrušení, by nám skutečně bylo lépe, mazivost se dá zvednout i jinak.
Vlastimil, 7. 3. 2023 12:24, reagovat
Není zač Jakube. Na hraně nebo za hranou, ta norma je letitá, akceptovatelná pro rotační čerpadla. Ale pro moderní auta s CR je mazivost nedostatečná a pak dochází brzy k problémům. V případě delší odstávky natankovat čistou naftu, pro jednou se nic nestane. Ale na běžný provoz to nedává smysl. Myslím, že vyšší cíle vám budou úplně ukradené v momentě, když vám autorizovaný servis nacení opravu palivového systému na 100 tis…
Jura, 10. 3. 2023 17:41, reagovat
Tak to jsem nevěděl, že je to problém jezdit bez biosložky pro TDI s CR. Takže to normálně olej při dodržovaném intervalu výměny nezachrání?
Já mám 1.8TDI s tímto systémem. Každý den ujedu 100km (hlavně dálnice) 5 dní v týdnu plus nějaký ten výlet jednou za čas o víkendu. Tankuji OPTIMAL Diesel u Eurooil (standardně je bez biosložky) + plus vždycky leju VIF podle správného poměru.
Je to takto ok, nebo mám radši takovat naftu s biosložkou + VIF? Jinak jsem nikdy nezaznamenal žádné problémy s výkonem. Díky za opověď :)

Podobné články