Paliva obecně v čase degradují, což je problém. Aby se předešlo problémům se startem, nebo během motoru na starší benzín, dá se pomocí chemie jeho životnost prodloužit.
Stabilizátor paliva do motorky, auta i sekačky
![Stabilizátor paliva do motorky auta i sekačky](/data/blog-article/illustration/orig/stabilizator-paliva-do-motorky-auta-i-sekacky.jpg)
Články na téma biosložka v palivech:
- Babiš bude mít těžké spaní - vláda zrušila povinnou biosložku v palivech
- Zrušení biosložky v palivech – kdy budeme tankovat čistý benzín a naftu?
- Biosložka v naftě a benzínu – proč to nedává smysl?
- Kde koupit benzín a naftu bez biosložky?
- Kde je možné tankovat benzín bez biosložky
- Stabilizátor paliva do motorky, auta i sekačky - právě čtete
- Kde tankovat naftu bez biosložky
- Nafta XTL a B10
- Kvalita paliv u nás klesla
Životnost paliv se liší v závislosti na obsahu biosložky. U nafty B7 jsou to tři měsíce, B30 dva měsíce a B100 byste měli spotřebovat do jednoho měsíce od natankování. Benzín to má o něco jednodušší, tam platí doba tří měsíců pro všechny, které mají biosložku tvořenou biolihem. Pokud potřebujete skladovat palivo déle, vezměte raději benzín s biosložkou ETBE, která nedegraduje (například Verva 100).
Stabilizátor paliva pro delší skladování benzínu
Pro skladování delší než tři měsíce doporučujeme jednak vzít raději benzín s ETBE, a pak také palivo aditivovat stabilizátorem, který zabraňuje degradaci biosložky. Palivo je proti biosložce a jejím negativním účinkům připraveno již z výroby, obsahuje aditiva, která oddálí stárnutí biolihu (případ klasického Naturalu 95). Jenže ta se po čase vyčerpají, benzín začne degradovat biologicky a začnou se v něm tvořit úsady. Líh na sebe navíc váže vodu ze vzduchu, což je také gigantický problém. Voda se totiž má tendence oddělovat od zbytku paliva, takže v nádrži jsou pak dvě nepromíchané složky. Navíc voda, jak je známo, způsobuje korozi.
Stabilizátor paliva vlastně krom jiného dodá do benzínu další aditiva, pro zabránění degradace biolihu a tvorbě úsad biologického i nebiologického původu. Datum spotřeby se tedy prodlouží, a to nikoliv formálně, ale prakticky.
Z naší redakční zkušenosti:
- Benzín Natural 95 s klasickou biosložkou, určený do generátoru a ošetřený Xeramix Fuel Stabiliser, vydržel 19 měsíců v uzavřeném kanystru v chladu a bez přístupu slunečního záření. Generátor ho bez problém zvládl všechen spálit.
- Verva 100 s aditivem Briggs and Stratton Fuel Fit funguje i po dvou letech v motorové pile s dvoutaktním motorem. Smíchání s olejem probíhá vždy před natankováním do pily. Skladování paliva v chladném sklepě.
- Natural 95 bez jakýchkoliv aditiv v motorce s karburátorem znemožnil start po zimní odstávce, tedy zhruba po pěti měsících. Bylo nutné karburátor vyčistit ultrazvukem. Další zimy byl Natural 95 smíchán s Xeramix Fuel Stabiliser a problémy přestaly.
Jak skladovat paliva?
Obecně je velmi fajn jakékoliv palivo skladovat podobně jako víno – v suchém chladnějším prostředí, kam nemůže sluneční světlo. Použijte na to klidně levný plastový kanystr, ale je-li to možné, naplňte ho co nejvíc, ať v něm je jenom minimum vzduchu. Volný prostor totiž umožňuje vzdušné vlhkosti vysrážet se a smíchat se s palivem, respektive s biosložkou, která vodu pohlcuje. Přidáním stabilizátoru nic nezkazíte a pokud plánujete skladování třeba na půl roku a více, rozhodně doporučujeme vzít palivo s ETBE, nikoliv s biolihem.
Zdroj médií: Depositphotos.