PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak lze bojovat s turbo lagem?

20. 3. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turbo lag

Co je turbo lag, jsme si v článku už popsali. Předmětem tohoto textu bude objasnit, jak ho lze omezit a tedy s ním bojovat.

Jak lze bojovat s turbo lagem?

Články na téma turbo díra:

  1. Jak lze bojovat s turbo lagem? - právě čtete
  2. Turbodíra: Jak se správně omezuje?
  3. Turbo lag - co to je a proč se to děje?

Variabilní geometrie lopatek

Na začátek pro upřesnění - nejedná se o natáčení lopatek turbíny nebo dokonce kompresorového kola, ale o lopatky, které ovládají přísun výfukových plynů roztáčejících turbo. Pomocí tohoto systému se dá velmi plynule regulovat tlak a objem plynů vycházejících z motoru. Při minimálním otevření je maximální tlak, ale minimální průtok. S otáčkami motoru se klapky otevírají, tlak výfukových plynů klesá a objem plynů roste. Rozběh turba je díky regulaci rychlejší.

Systém variabilní geometrie lopatek

Menší turbo

Tady je to z velké části o nějakém kompromisu. Snížíme-li velikost turbodmychadla, bude snazší ho dostat do otáček, ale menší turbo zase znamená, že nedostaneme do motoru tolik vzduchu jako s velkým turbem. To se dá ale řešit pomocí zvýšení otáček turba, což má ale také své limity. Vyžaduje to lepší chlazení, přesnější výrobu a celkově trochu odlišný přístup. Menší turba jsou navíc náchylnější na přehřátí - hřídel je daleko tenčí a velmi snadno se v případě přehřátí ohne (což je typický problém třeba u motorů 1.0 EcoBoost). Strategie zmenšení turbodmychadla a zvýšení jeho otáček se nicméně s úspěchem používá u maloobjemových agregátů, které díky menšímu objemu nevyžadují takový přísun vzduchu.

Zmenšení turbodmychadla

Twin-scroll turbo

Zdánlivě neřešitelný problém - všechny válce jsou na výfukové části propojeny jedním potrubím. V jednom válci začíná výfuková fáze (píst jde nahoru a otevírá se výfukový ventil), v dalším tato fáze končí (píst jde dolů a výfukový ventil se zavírá při současném otevírání ventilu sacího). Problém je v tom, že otevření výfukových ventilů se částečně překrývá a jak jde v jednom válci píst nahoru a tlačí plyny ven, v druhém jde píst dolů a nasává část plynů z výfukového svodu zpět. Protože je tato soustava propojena a před turbem se svody sbíhají do jednoho, je negativně ovlivněn tlak a rychlost výfukových plynů roztáčejících turbínu a klesá nám efektivita.

Twin-scroll turbo

Řešení je poměrně jednoduché a neuvěřitelně důvtipné. Problematické válce se jednoduše oddělí, respektive vedení jejich výfukových svodů se oddělí. Propojí se až v turbínové komoře. Na turbínu tedy jdou vlastně dva oddělené proudy výfukových plynů, ale zato konstantní a v součtu silnější. Výrobci turbodmychadel si navíc mohou pohrát s průřezy kanálů, které mohou být odlišné. Jedním tedy budou při stejném objemu proudit plyny o něco rychleji a pod vyšším tlakem, což opět pomůže rychlejšímu roztočení turba z malých otáček. Trochu nevýhodou je, že motor musí mít sudý počet válců a navíc je toto řešení i dražší.

Sekvenční twin-turbo

Tady se vracíme o pár odstavců výše, kde se psalo o možnosti turbodmychadlo zmenšit. To samozřejmě lze, ale zejména u objemnějších motorů to bude problém, protože ve vysokých otáčkách narazíme na limit objemu vzduchu, který je malé turbo schopné dodat. Řešení je opět docela důvtipné - prostě se tam namontuje malé turbo a velké turbo. Malé zastane práci v nízkých otáčkách motoru a jakmile ten se dostatečně rozeběhne, nastoupí větší turbodmychadlo. Je to docela složitý systém, který se musí odladit a je nutné nějak zajistit, aby výfukové plyny proudily nejdříve do malého turba a poté do velkého turba. Nevýhoda je asi zřejmá - vyšší náklady na vývoj i výrobu motoru a samozřejmě i na opravu, když se něco pokazí.

Paralelní twin-turbo

Opět se točíme kolem velikosti turba. V tomto případě se použijí dvě stejná turbodmychadla, ale jejich práce se rozdělí - každé si plní svoji polovinu válců. Namísto jednoho velkého, které trvá déle roztočit, se použijí dvě menší turba, která se roztočí snadněji. Jenže jako v předchozím případě to má i svá negativa. Počet možných problémů s turbodmychadly je totiž přímo úměrný počtu osazených turbodmychadel. Počet turbodmychadel se samozřejmě nemusí omezovat na dvě. Klidně může mít každý válec své vlastní turbo.

Názor odborníka na turbo díru

Zdroj info: Wikipedie, MotorTrend.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš, x-engineer.

Podobné články