🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Kontrola turba

4. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Jak zkontrolovat turbo Základní info k turbu

Přeplňováním turbodmychadlem je dnes vybavena většina nových aut, tedy těch spalovacích. Jak poznat, že je s turbem něco špatně?

Kontrola turba

Životnost turbodmychadla

Samotné turbo, pokud se s ním zachází, jak se s ním zacházet má, nemá nijak zásadně omezenou životnost. Ano, dřív se dělala turbodmychadla větší a robustnější se silnější osou. Ta současná jsou relativně malá, lehká a také o něco citlivější. Neznamená to však, že by nic nevydržela.

Základem je olej, který turbo maže a chladí. Není potřeba řešit značku maziva, důležitější je, aby splňovalo normu předepsanou automobilkou. Pokud chcete turbu a motoru obecně pomoci k lepší životnosti, klidně kupte olej levnější, ale měňte ho častěji. Je to lepší, než tam lít drahé mazivo a měnit v prodlouženém intervalu. Proč? Protože po vyčerpání aditiv, ke kterému stejně dojde někdy mezi 10 a 15 tisíci kilometry, je i drahý olej rád, že obstojně maže.

Jak poznat problém s regulací turba?

Základem by měl být projev turba při jízdě. Napřed k regulaci, která stojí za většinou přepnutí motorů do nouzových režimů za jízdy, tedy je-li auto v pohybu a motor běží. Pakliže to nastane při vyšších otáčkách nebo při zrychlování, je závada ve zhruba 80 % případů na regulaci turba. Pohyblivé lopatky se zanáší třeba trvale pomalejší jízdou bez vytáčení motoru. Saze omezují rozsah možného pohybu lopatek. Jakmile řídící jednotka zjistí, že k tomu došlo, přepne do nouzového režimu.

Další možnou závadou je vůle v regulaci. Ta může být podtlaková, ale i elektronická. V pohyblivém členu elektronické regulace se však může časem vytvořit vůle. Projevuje se to drobnějším kolísáním otáček při jízdě ustáleným tempem.

Jak poznat problém v turbu?

První kroky při zjišťování závady turba by měly vést do sání. V něm je typicky trocha oleje, což je normální. Problém je, když tudy olej vyloženě protéká. Obvyklým zdrojem maziva v sání je právě turbo. Pokud z něj lubrikant neodtéká, začne ho turbo propouštět do sací části a odtud putuje olej do sání.

Když odmontujete trubku vedoucí k turbu, dostanete se prsty k osičce, tedy ke středu turba. Pozor, dělejte to jenom u studeného motoru, nikdy ne u horkého, můžete se ošklivě popálit!

Střed turba může a bude mít drobnou vůli v pouzdře, ve kterém je uložen. Je to normální, nemělo by to být víc jak půl milimetru až milimetr. Proč? Tlak oleje, který do pouzdra proudí, turbo vystřeďuje a zajišťuje i chlazení středu. V podélném směru, tedy v ose, by naopak neměla být vůle žádná.

Zdroj info: turba.cz, rheinmetall, garrett.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články