Každé auto má nějakým více či méně sofistikovaným způsobem vyřešené pružení a tlumení nárazů od kol. Jenže pak existuje i něco jako je hmotnost neodpružená. A ta je extrémně důležitá.
Neodpružená hmotnost vozidla – opravdu chcete velká kola?
Články na téma vysvětlení pojmů:
- Co je pohon 4x4 a jaké jsou druhy a označení
- Co je to systém auto hold
- Co je neodpružená hmotnost auta
- Co je poloosa u auta
- Vybržďování - co to je a proč k němu dochází
- Je lepší přímý nebo nepřímý vstřik?
- Dvouhmotový setrvačník - projevy závady
- Co je krouticí moment motoru
- Nízkotlaké přeplňování aneb měl Saab pravdu?
- Základy mechaniky řízení: záklon a závlek rejdového čepu
- Základy mechaniky řízení: odklon kola a čepu řízení
- Stabilizátory a jejich úloha v autech
- Řízení auta – jak převést pohyb volantem na kola
- Problémy přímého vstřikování paliva
- Hnací hřídel – co to je?
- Neodpružená hmotnost – opravdu chcete velká kola? - právě čtete
- Funkce Auto Hold – co to je?
Co je neodpružená hmotnost vozidla
Neodpruženou hmotností rozumíme součet hmotností všeho, co je za pružinou. Tedy těhlice s ložisky, brzdové kotouče, třmeny, ale i disk nebo pneumatika. To vše je hmotnost, se kterou má zavěšení práci. Čím vyšší je neodpružená hmotnost, tím větší síly působí na tlumič a pružinu na nerovnostech. Jakmile vstoupí kolu do cesty hrbol, je celá neodpružená hmotnost doslova vymrštěna nahoru. Systém zavěšení musí zajistit, aby se to nepřeneslo do karoserie a zároveň aby kolo pokud možno přesně okopírovalo nerovnost a nepřišlo o kontakt s vozovkou. Pneumatika, která nemá kontakt s podkladem, nepřenáší síly potřebné k brzdění, zatočení nebo akceleraci.
Větší kola nejsou vždy lepší
Konstruktéři podvozků jsou si vlivu neodpružené hmotnosti samozřejmě vědomi a pracují s ní. Jenže proti nim jde obvykle snaha designérů, kteří chtějí často kola co největší. Větší kolo je obvykle těžší, navíc přichází o první tlumicí vrstvu, kterou je výška pláště. Ano, vypadá to opravdu hodně dobře, když jsou podběhy skoro celé vyplněné, ale je potřeba si uvědomit, že zavěšení musí být o to tužší. A tužší zavěšení znamená, že se větší rázy od nerovností začnou přenášet do karoserie, což pocítí posádka zhoršeným komfortem.
Zkrátka platí, že čím vyšší neodpružená hmotnost, tím větší kompromis musejí dělat konstruktéři a vyvažovat pohodlí/jízdní vlastnosti. Existuje docela dobrý důvod, proč rallye speciály mají kola spíš menší (ačkoliv tam je to dané i odolností proti proražení), stejně tak je i důvod, proč ty nejdražší výbavové stupně aut (typicky různé Sportline a podobně) mají lehce odlišný podvozek. Tím je právě velikost kol a jejich hmotnost, která si zpravidla vynutí tužší nebo propracovanější zavěšení. Automobilka vám tedy za větší peníze velmi ráda prodá horší komfort jízdy.
Pohlídejte si hmotnost kol
Jestli se tedy poohlížíte po nových kolech, která budou větší než ta stávající, doporučujeme se dívat hlavně na hmotnost. Zjistíte smutný fakt, že ta levnější kola jsou obvykle těžší, než dražší. Samozřejmě největší částku si prodejce řekne za kola z karbonu hi-tech slitin, ale to už se pohybujeme spíš ve sféře okruhových speciálů. A pozor ještě na jednu věc – není to jen o velikosti, hmotnost samozřejmě narůstá i s šířkou disku.
Extrémně znatelný je vliv neodpružené hmotnosti na motorkách, kde se k němu přidává ještě skutečně výrazný gyroskopický efekt. Kdo někdy zkusil vyměnit například originální ráfky za lehoučké Marchesini, jistě nám dá za pravdu, že i stroj s objemem třeba přes 600 kubických centimetrů se rázem v zatáčkách vodí jako stopětadváca.
Zdroj médií: Depositphotos.