PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak zabránit karbonování motoru?

9. 2. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Dekarbonizace vodíkem Karbon v motoru

Karbon je mor přímovstřikových motorů. Dá se mu ale bránit jak prevencí, tak i pomocí tzv. dekarbonizace. Ta se dá provádět i s pomocí vodíku.

Jak zabránit karbonování motoru?

Články na téma karbonizace motoru:

  1. Jak zabránit karbonování motoru? - právě čtete
  2. Karbon v motoru – jak tomu zabránit?
  3. Karbon v motoru je vyústěním nesmyslných požadavků EU
  4. Jak zabránit karbonování motoru

Jak vzniká v motoru karbon

Problém začíná u emisí a jejich snižování. Přímé vstřikování tomu jde naproti, ruku v ruce se systémem recirkulace spalin (EGR). Pochopit, jak ke karbonizaci dochází, není složité. Vzduch se dostane do válce klasicky kolem otevřeného sacího ventilu, zatímco palivo je vstříknuto a rozprášeno pomocí vstřikovače, který ústí přímo do spalovacího prostoru. Svíčka zažehne plamen (v případě benzinového motoru) a směs hoří. Při tom se samozřejmě ochlazuje o stěny válce a vznikají saze. Těch je násobně více v případě, že je palivo nekvalitní a je v něm něco, co v něm být nemá.

Tyto saze se usazují jednak na pístu, kde mají u novějších agregátů s většími vůlemi tendence dostávat se až ke kroužkům, ale hlavně se vrací do sání. Jak? Přes výfuk, odkud si je vezme již zmíněný EGR a pustí je zpět do sání, kde je smíchá s čistým vzduchem.

Vdechuje, co vydechuje

Sání je tedy vystaveno ve většině režimů motoru přísunu sazí, které se velmi ochotně usazují na stěně sacího kanálu, v samotném EGR ventilu a největší rotyku tropí na ventilu. Nepřímovstřikový motor si s tím dokázal poradit, protože benzín neustále sací ventil omýval. Umístění vstřikovače přímo do válce ale agregát o tuto "samočistící" schopnost připravilo, nehledě na to, že se karbon tvoří často i na samotném vstřikovači, respektive na jeho konci. Stačí, aby tam po vypnutí motoru zůstal zbytek paliva, který se vlivem vysoké teploty speče.

Přes STK to neprojde

Karbon je docela dost abrazivní a způsobuje tak rychlejší opotřebení motoru. Dalším následkem je snížení výkonu vlivem horší průchodnosti sání. V případě nánosů ve válci dochází k jejich rozpálení, což může mít za následek detonační spalování - směs je zapálena od žhavého uhlíku, ne svíčkou. Logicky je to docela problém, protože je to něco, co řídící jednotka může ovlivnit jen nepřímo úpravou předstihu. Jenže to s sebou nese vyšší spotřebu i emise a velmi snadno tak vůz neprojde přes STK.

Oceníme váš názor: V jedné z našich dalších spoluprací se budeme věnovat dekarbonizaci motoru vodíkem. Budeme moc vděční, když nám napíšete své dotazy, praktické zkušenosti, ale také názory sem: Ptejte se – karbon v motoru.

Řešení?

Jak se karbonu bránit? Jedním z těch nejjednodušších způsobů je pořízení auta, které nemá přímé vstřikování, případně využívá kombinaci přímého a nepřímého vstřikování. To dělá třeba Toyota, čistě nepřímovstřikový agregát je třeba 1.5 DPI (někdy označovaný jako 1.5 CVVT). Velmi zajímavý systém, který je vyloženě dělaný na krátké trasy, nabízí Honda Jazz. Základem tohoto trochu zvláštního hybridu je opět nepřímovstřikový motor.

Jezděte správně

Dalším způsobem, jak tvorbě usazenin zabránit, je nejezdit krátké trasy. Možná to zní zvláštně, ve spojení s benzinovým motorem, ale je to tak. Optimálně totiž funguje motor až, když je ohřátý. Čím dřív se tak stane, tím lépe. Souvisí s tím i samotné zahřívání - jakmile nastartujete, jeďte zcela normálně, nemusíte motor dusit a držet ho v nízkých otáčkách. Stačí, když ho nebudete příliš vytáčet, ale je zkrátka potřeba, aby se ohřál co nejdříve. Nebojte, moderní agregáty to snášejí dobře.

Jakmile je motor ohřátý, vůbec se nebojte mu šlápnout na krk. Platí to zejména pro ty maloobjemové tříválcové oturbené. U těch se s tím počítá a je to jediný způsob, jak se můžete karbonu bránit - požadavek na vyšší výkon znamená více tepla. A více tepla znamená, že se usazeniny doslova vypálí.

Dá se řešit i servisně

Pokud jsou usazeniny obzvláště silné, případně ztvrdlé (což znamená, že jsou doslova letité), nezbývá, než svěřit dekarbonizaci profesionálům. Je několik způsobů, jak se karbonu zbavit, každopádně každý z nich je levnější, než oprava, ve kterou může vyústit dlouhodobé neřešení tohoto problému.

Zdroj info: Web, wiki, diskusní fóra.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články