Jedním ze způsobů, jak se zbavit nánosů karbonu v motoru, je dekarbonizace pomocí vodíku. Jak to probíhá, na kolik to vyjde a funguje to vůbec?
Dekarbonizace motoru vodíkem - funguje?
Články na téma dekarbonizace motoru vodíkem:
- Dekarbonizace motoru vodíkem - funguje? - právě čtete
- Vnitřní polemika: funguje dekarbonizace motoru vodíkem?
- Jak funguje přístroj na dekarbonizaci vodíkem?
- Jak funguje dekarbonizace vodíkem
- Jak často provádět dekarbonizaci
- Příznaky, že je potřeba dekarbonizace motoru
- Přidávání aditiv vs. dekarbonizace
- Vstřikovače a dekarbonizace
- Dekarbonizace má pozitivní vliv i na turbodmychadlo
- Nejčastější mýty a omyly ohledně dekarbonizace
- Kterých částí automobilu se dekarbonizace týká
- Dekarbonizace vodíkem vs. chemická dekarbonizace
- Dekarbonizace motoru vodíkem řeší důsledek, ne příčinu
- Dekarbonizace motoru a diskuse s odborníkem
- Dekarbonizace motoru vodou – tohle raději nezkoušejte
- Výhody dekarbonizace motoru
- Úskalí a rizika dekarbonizace
- Co je dekarbonizace motoru
Jak to funguje?
Při dekarbonizaci vodíkem se použije speciální přístroj, který do sání vypouští vodík v plynném skupenství. Zní to možná složitě, ale v praxi je to vcelku jednoduché - za váhu vzduchu se jednoduše připojí hadička. Nicméně přívod paliva jako takový přerušen není, akorát je k němu "přifukován" vodík. Směs je tak velmi bohatá a dochází k perfektnímu spalování.
Vše samozřejmě probíhá s puštěným motorem, který musí běžet na zhruba 2000-2500 otáček. V některých případech se kontroluje i funkce EGR systému, který je samozřejmě také čištěn. Procedura trvá zhruba 30 minut až dvě hodiny, čas se volí v závislosti na to, jak moc je agregát zakarbonovaný. Není v tom žádná chemie, motor dokonale spaluje bohatou směs a trvale vysoká teplota odnáší a ničí veškeré usazeniny.
Pomáhá to?
Podle našich zkušeností, kdy jsme nechali před časem jeden takový motor vyčistit, dekarbonizace pomáhá jen částečně. Dá se používat čas od času jako prevence a třeba ventily se vyčistily prakticky dokonale. Nejvíce "bordelu" je ale obvykle v ERG ventilu a tam sice došlo k zeštíhlení vrstvy karbonu, ale nedá se říci, že by byl čistý. Naopak, bylo nutné ho dočistit "ručně", což je mimochodem dost špinavá práce. Každopádně byl znatelný nárůst výkonu, respektive se zlepšil jeho průběh. O něco málo klesla i spotřeba a subjektivně hlučnost.
Ačkoliv se firmy tuto službu poskytující snaží vydávat ji skoro za zázrak. Není tomu tak a ve chvíli, kdy je motor skutečně plný karbonu, je lepší přistoupit ke klasické mechanické metodě čištění, a to i za cenu vyšších nákladů. Jako prevence, třeba jednou za padesát tisíc kilometrů, je to u přímovstřikových motorů rozhodně dobrá investice.
Zdroj médií: autotechnician.co.uk.