PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak předcházet karbonu v motoru

8. 12. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Dekarbonizace vodíkem Karbon v motoru

Strašákem moderních agregátu není řídký olej, jak někdy slýcháváme z úst hospodských odborníků, ale něco úplně jiného – usazeniny nespálené palivové směsi, známé pod pojmem karbon. Dá se tomuto vůbec nějak bránit? Existuje nějaká prevence?

Jak zabránit karbonu v motoru

Články na téma karbonizace motoru:

  1. Jak zabránit karbonování motoru?
  2. Karbon v motoru – jak tomu zabránit? - právě čtete
  3. Karbon v motoru je vyústěním nesmyslných požadavků EU
  4. Jak zabránit karbonování motoru

Jak karbon vzniká?

Ve zkratce – vzduch se do válce dostane přes sací ventil a ve spalovacím prostoru je smísen s rozprášenou palivovou směsí, kterou tam dopraví vstřikovač. Ten sice zvládá rozstřik dávky paliva, ale ani to nestačí k optimálnímu rozptýlení a smíchání se vzduchem tak, aby vznikla homogenní směs. Namísto kompletního odpaření paliva, na což není čas, zůstanou ve spalovacím prostoru jeho miniaturní kapičky. Podpoří to navíc ještě ochlazení plamene o stěnu válce. Ochotně to podpoří biosložka, která holt nehoří tak ochotně jako benzín nebo nafta. Není tedy divu, že vznikají saze, které se nalepují na kdeco. Tyto saze tvrdnou vlivem vysokých teplot v motoru a jak se na sebe vrství, dělají problémy. Mohou například omezovat pohyb písních kroužků, které nedoléhají ke stěnám válců.

Vznik karbonu není problém jen ve spalovacím prostoru, ale díky EGR ventilu, který přepouští spaliny zpět do sání, se dostávají i tam. Usazují se na ventilech, v sacím traktu, kde zhoršují proudění vzduchu a omezují ho. A ve finále jsou usazeniny problémem i v samotném EGR ventilu.

Jak zabránit osazování karbonu v motoru?

Nejlepší je samozřejmě prevence. Aby se karbon v motoru a sání netvořil pokud možno vůbec, je dobré vybírat mezi auty s nepřímovstřikovými motory. Starší koncepce, kdy nasávaný vzduch strhává do sacího kanálu vstřikovanou směs, která má dostatek času na odpaření, je v tomto ohledu lepší. Navíc palivo omývá i povrch ventilu, čímž dochází k odstraňování nečistot z něj. Na druhou stranu chápeme, že přímovstřikových motorů už je dnes naprostá většina, což výběr dost ztěžuje.

Sdělte nám své zkušenosti: V nadcházející spolupráci se budeme komplexně zaobírat dekarbonizací motoru vodíkem. Budeme rádi, když nám napíšete své dotazy, praktické zkušenosti nebo názory sem: Ptejte se – karbon v motoru.

Prožeňte motor

Pokud už máte motor vybavený přímým vstřikováním, je solidní prevencí dynamičtější jízda. Funguje to zejména u starších koncernových agregátů 1.2 TSI a modernějších 1.0 TSI. Jakmile je motor ohřátý, nebojte se na to trochu šlápnout a dopřát mu vyšší otáčky, sem tam prudší zrychlení. Nebojte vydrží to, spotřeba holt nebude 4,5 litrů na sto, ale třeba o litr vyšší. Nemusíte takhle jezdit neustále, ale sem tam ho trochu prožeňte, ať se hezky zahřeje. Usazeniny se tím doslova vypálí.

Delší trasy

Neohřátý motor je ideální pro tvorbu usazenin karbonu. Bohatá směs a do toho palivo kondenzující na stěnách válců je zkrátka naprosto optimální splnění podmínek tvorby úsad. Jako sekundární problém lze očekávat i ředění oleje benzínem. Zkrátka na trvalý provoz na trasách dlouhých jednotky kilometrů raději zapomeňte. Ideální je, jezdit i s moderním benzinovým motorem spíše na 30 kilometrů a více. Pokud to váš styl provozu vozidla neumožňuje, dopřejte mu to alespoň jednou za čas. A nebojte se na to šlápnout!

Kvalitní palivo

Čím méně kvalitní je benzín nebo nafta, tím horší je pak spalování palivové směsi. Proto tankujte jen na benzinkách, kde je nějaká solidní „výtoč“, ne u zapadlého JZD, kde sice dáte za plnou nádrž o dvě stovky méně, ale motor pak podezřele škytá a sem tam se mu nechce startovat. Zcela ideální jsou samozřejmě prémiová paliva bez biosložky.

Zdroj info: torque, valvoline.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články