Airbag se v autech objevoval již od roku 1967. V té době se považoval za náhradu bezpečnostních pásů (ACSR). Později však automobilky dospěly k názoru, že airbagy bude vhodné používat spolu s bezpečnostními pásy (SRS). Vzduchový vak však nikdy nebude fungovat spolehlivě, pokud nebudou na autě rozmístěny nárazové senzory. Kde takové senzory můžeme nalézt?
Kde se nachází senzory airbagu v autě?
Články na téma airbag v autě:
- Jak vypnout airbag v autě a proč to dělat
- Jakou má životnost airbag v autě?
- Kde jsou senzory airbagu v autě? - právě čtete
- Jak funguje airbag v autě
- Ochrana před bočním nárazem
První airbagy nesly označení ACRS - Air Cushion Restraint System, česky tedy zádržný systém ve formě vzduchového polštáře. Původně to měl být prvek, který zcela nahradí bezpečnostní pásy. O pár let později se ale název změnil na SRS - Supplemental Restraint System, tedy doplněk zádržného systému. Jako první začala tento systém ve svých automobilech využívat automobilka Mercedes-Benz.
Umístění senzoru airbagů
Nárazové senzory jsou prvky, na kterých závisí fungování airbagů. Tyto senzory určují, že došlo ke střetu a díky nim vystřelí v kabině airbagy. Ze začátku se používaly senzory pouze v přední části, jelikož existovaly pouze přední airbagy, které měly za úkol zvýšit bezpečnost cestujících při čelních srážkách. Dnes se však využívají i boční a další typy airbagů, tudíž se senzory rozmísťují po celém obvodu vozidla.
Airbagy jsou navrženy tak, aby v případě nehody vystřelily pouze ty potřebné, tudíž nevystřelí všechny najednou. K tomu je nutné určit sílu dopadu, jeho směr a tzv. "povahu". Tohle všechno je zajištěno senzory instalovanými v různých částech konstrukce vozidla - v přední části, dveřích, kufru.
Typy senzorů airbagů
Elektromechanické senzory airbagu
K tomu se využívají elektromechanické senzory, jejichž design je sice jednoduchý, ale za to vysoce účinný. Hlavními prvky takového senzoru jsou kulička a pružina s určitou tuhostí. Princip je následující: při nárazu setrvačnost nutí kuličku k pohybu, tedy k překonání síly pružiny, v důsledku toho jsou kontakty sepnuty a impuls ze senzoru jde do řídicí jednotky, která vyšle signál airbagu k vystřelení.
Pružina musí být dostatečně tuhá, aby nedošlo k "falešnému poplachu" v případě prudkého nouzového brzdění, či při mírném nárazu s překážkou. Má to však svou nevýhodu, při kolizi v nízké rychlosti (20 km/h) airbag nevystřelí, jelikož setrvačné síly nebudou stačit k překročení síly pružiny.
Elektronické senzory airbagu
Kromě elektromechanických senzorů existují také elektronické senzory, které ve zkratce porovnávají pohyby rozmístěných desek a tabulkových pohybů. V případě odchylky pak vyšlou signál pro vystřelení vzduchových vaků.
Rady ohledně senzorů airbagů
Boční senzory airbagů jsou mnohem více citlivější, než senzory v přední části. Někteří výrobci vozidel tvrdí, že jejich nárazové senzory nemusí být po nehodě vyměněny, protože se automaticky resetují. Zvažte však jejich kontrolu, protože senzory mohly během nehody utrpět poškození nebo se nemusely správně resetovat.