Jestli existuje něco, co nechcete, aby se vám v autě stalo, je to boční náraz. I v tom nejbezpečnějším vozidle je střet bokem vždy obrovské riziko pro zdraví posádky.
Boční airbag chrání před nárazem z toho nejhoršího směru
Články na téma airbag v autě:
- Jak vypnout airbag v autě a proč to dělat
- Jakou má životnost airbag v autě?
- Kde jsou senzory airbagu v autě?
- Jak funguje airbag v autě
- Ochrana před bočním nárazem - právě čtete
Každá automobilka staví svá auta tak, aby přestála ten nejpravděpodobnější vektor nárazu, tedy zepředu. Přímo na čumák míří náraz podle statistik zhruba v polovině případů. Šikmo zepředu je to 10–14 % (z levé strany 10 %, z pravé 14 %). Minoritní počet, zhruba 4 % střetů proběhne do zadní části auta. Že vás ohrozí náraz do levé strany po směru jízdy je šance 13 %, z pravé strany je to 11 %. Celkem tedy ke střetu boční části auta s autem jiným nebo s nějakou překážkou dojde ve 24 % případů, tedy přibližně v jedné čtvrtině. Pakliže zemřete v autě, je velká šance, že to bude vlivem bočního nárazu při dopravní nehodě. Statistiky se v tomto liší a podle metodiky uvádějí 22–60 % úmrtí z celkového počtu obětí nehod v autech.
Každému je asi jasné, že když se do vás někdo na křižovatce trefí zepředu, máte před sebou v závislosti na kategorii vozu asi necelý metr, až třeba dva metry hmoty. Je tam obvykle motor, převodovka, plechy, chladicí soustava a spousta dalších drahých komponent, které pohltí energii nárazu a víceméně řízeně se posunou, a to nikoliv do vašeho klína, ale ideálně zajedou jakoby pod auto. Bude-li to náraz silnější, budou vám hasiči muset vystříhat nohy zpod pedálů, ale pořád máte velkou šanci, že přežijete.
Také čtěte
Boční náraz jako extrémní nebezpečí
V případě nárazu z boční strany je to horší. Vás od například jiného auta v takovém případě dělí decimetry. Každý kilometr za hodinu rychlosti tu znamená daleko vyšší riziko, že se vaše tělo, nebo dokonce hlava setká s B sloupkem, dveřmi nebo vlastně čímkoliv, co je mezi vámi a druhým vozidlem, což je setkání často bohužel fatální. Automobilky si to uvědomují, takže se snaží už při vývoji posadit řidiče a spolujezdce co nejblíže k sobě. Někdy jdou dokonce v této snaze tak daleko, že si dovolí řidiče malinko vyosit vůči středu volantu (1–3 centimetry naprosto běžně).
Nehoda s bočním nárazem vypadá typicky tak, že do auta ve směru z boku přibližně směrem do jeho středu narazí rychlostí kolem 50 km/h jiné auto. Tento typ střetu se testuje i v rámci Euro NCAP testů, kdy se používá 950 kilogramů těžký vozík simulující právě náraz jiného vozidla. Primárně je náraz zhruba pod linii oken, to znamená, že v ohrožení je především střed těla řidiče, jeho kyčel a trup. S tím, jak se rozmáhají SUV a auta s vyšší stavbou, se však do cesty staví často i hlava.
Sloup nebo strom
Dalším typem NCAP testu je tzv. Side Pole náraz. Ten je nebezpečný v tom, že koncentruje veškerou energii na relativně malý prostor, přesněji do sloupu o průměru 254 mm, do kterého narazí vůz bočně rychlostí 29 km/h. Jestli se vám to zdá málo, tak není. Řidič je i v této rychlosti při bočním simulovaném nárazu třeba do stromu doslova ohrožený na životě. Samozřejmě i když má kliku a přežije relativně v pořádku, je auto na odpis, protože kolem sloupu se zkroutí jako banán. I pro etalon bezpečnosti, jako je Volvo, je Side Pole docela oříšek.
Ochrana před bočním nárazem
Problém bočního nárazu je v tom, že i když se vaše hlava přímo nepotká s žádným objektem, může vám náhlá změna rychlosti zlomit vaz. Hlava při nárazu putuje směrem k překážce, o kterou se auto zpomalilo/zastavilo a následně zpět směrem od překážky. Toto prudké škubnutí je nebezpečím pro páteř. Sekundární riziko je spolujezdec, respektive jeho rameno nebo hlava. I proto se některé automobilky snaží cpát mezi řidiče a spolujezdce airbag, který se při nehodě nafoukne. Mezi dvěma relativně tvrdými lidskými těly tak vznikne na okamžik docela měkký polštář, který jednak částečně tlumí pohyb hlavy do boku a pak také oddělí obě těla od sebe, aby se vzájemně nepotloukla.
Boční airbag
Airbag se u moderních aut nafoukne také mezi sedícím řidičem nebo spolujezdcem a dveřmi. Ten se táhne obvykle po celé délce interiéru a je umístěn na rozhraní střechy a dveří. Vytvoří polštář a zároveň clonu proti případným střepům skla, které by mohly ohrozit třeba oči.
Airbag z vnější strany auta a nastavení se nárazu
Když už jsme u těch airbagů, tak přeci jenom automobilky přišly na řešení, jak boční náraz trochu tlumit. Je to externí airbag, který se rychle nafoukne ve směru, ze kterého přijde náraz a tím vytvoří další měkkou překážku, která pohltí část energie. Audi dokonce přišlo s technologií, která využívá elektronicky řízených tlumičů. Když má dojít k nárazu, přizvednou příslušnou stranu auta, které nastaví střetu pevný boční práh a řidiče doslova naklopí ve směru od nebezpečí.
Jak sami vidíte, vývoj bezpečnosti neustává a posouvá posádky aut dál a dál od těžkých zranění a případné smrti. Fyzika se oklamat nedá, materiály máme k dispozici opravdu špičkové. Boční náraz však je a ještě dlouho bude tím nejhorším vektorem, ze kterého může přijít náraz.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube.