Auta jsou plná elektroniky, čidel a senzorů. Díky tomu umí varovat před kdečím a předejít větším škodám. Co znamenají všechny kontrolky v autě a co se nám tím auto snaží říct?
Kontrolky v autě - co která znamená a kterou lze ignorovat
Články na téma kontrolky v autě:
- Oranžové kontrolky v autě - kterých se bát?
- Kontrolky v autě - velký přehled - právě čtete
- Kontrolky v autě aneb které je potřeba řešit?
- Kontrolky v autě s vykřičníkem
- Výstražné kontrolky v autě
- Kontrolky v autě - co znamenají a které je potřeba řešit
- Znáte veškeré kontrolky světel v autě?
- Výstražné kontrolky v autě
- Kontrolky v autě: Poradíme, s jakou kontrolkou ještě můžete jezdit
- Bliká kontrolka žhavení – kde je problém?
Rozsvícení kontrolky nemusí nutně znamenat katastrofu. Ostatně, jsou takové, které svítí zcela běžně a spíše řidiči něco oznamují a signalizují, že daný systém je funkční. Proto, abychom se v tom lépe orientovali, mají jednotlivé symboly i různé barvy.
- Zelené kontrolky - většinou jen značí, že něco je aktivní, třeba světla, případně tempomat a podobné věci.
- Žluté a oranžové kontrolky - závada jejíž řešení není akutní, ale je delší jízda by mohla vyústit v něco vážnějšího, případně oznámení nefunkčního systému. Typicky třeba prasklá žárovka, nedostatek kapaliny v ostřikovačích, deaktivovaný tempomat vlivem vrstvy sněhu na radaru, nízká hladina paliva...
- Červené kontrolky - důrazné varování, že je něco v nepořádku a neměli bychom pokračovat v jízdě. Třeba nízký tlak oleje, nezapnutý bezpečnostní pás a jiné závažné problémy.
Aby nám to výrobci aut udělali jednodušší, tak většina dnešních vozů už má mezi budíky displej, kde se případně vypíše i konkrétní závada, eventuálně rada, co s tím. Většinou je to něco jako "Kontaktujte servis", ale v případě třeba prasklé žárovky vám může auto rovnou nahlásit, která přesně to je. Podíváme se na základní vysvětlivky kontrolek v autě.
Nízký tlak oleje
Tady půjde buď o nedostatek oleje, eventuálně jinou poruchu s tím související. Jedno je ale jisté - motor není mazán tak, jak by být mazán měl. Okamžitě zastavte. Pokračování v jízdě může být pro agregát s velkou probabilitou fatální.
Dobíjení
Další "blbá" kontrolka na autě. Značí, že nefunguje dobíjení. Auto nedobíjí baterii a jakmile té dojde energie, stojíte. Dá se s tím pár kilometrů, možná desítek kilometrů dojet, pokud je akumulátor v dobré kondici.
Vysoká teplota chladicí kapaliny
Kontrolka, která značí, že motoru je příliš horko. Chladicí kapalina nestíhá odvádět všechno teplo, ať už vlivem extrémních podmínek nebo závady na chladicím systému. Tak jako tak zastavte, ale nevypínejte motor! Nastavte topení na maximum (jak teplotu, tak sílu foukání) a nechte takhle chvíli motor běžet na volnoběh. Teplota by měla začít klesat. Jakmile se vrátí do normálu, můžete pokračovat v jízdě.
Závada airbagu
V případě, že dojde k nehodě, nemusí airbagy fungovat správně. Opět něco, co vyžaduje zásah servisu, ideálně autorizovaného. Zároveň tato kontrolka se při startování rozsvítí a musí zhasnout sama! Pokud ne, je propojena s jinou, což se stává u ojetin po nehodách, které jsou vydávány za auta v perfektním stavu (praktika typická pro některé velké české "značkové" autobazary). Ještě jednou - vždy musí zhasnout samostatně, současně s ní nesmí zhasnout žádná jiná kontrolka.
Také čtěte
Závada brzdového systému
Nejdřív jedna rada - prvně mrkněte, jestli nemáte zataženou ručku. Pokud ano, uvolněte ji a kontrolka by měla zhasnout. Jinak značí třeba únik brzdové kapaliny, případně jinou závadu značící, že manévr zpomalení auta nemusí proběhnout zcela dle představ řidiče. Hodně štěstí!
Nízká hladina kapaliny do ostřikovačů
Tohle asi není třeba sáhodlouze vysvětlovat - prostě, až to půjde, kupte někde kapalinu do ostřikovačů a dolijte ji. Většinou se tahle kontrolka rozsvítí, když je kapaliny v nádržce ještě trochu na pár ostříknutí.
Nízký tlak v pneumatikách
Tady není moc co řešit - buď řídící jednotka ABS, která krom jiného porovnává otáčky všech kol a z toho usuzuje, že nějaké se točí o něco rychleji, tudíž je dole splasklé... nebo nízký tlak hlásí čidlo, které je ukryté v kole. Tak jako tak někde zastavte a zkontrolujte situaci.
ABS
Někdy tahle kontrolka jen problikne, to značí, že ABS je v činnosti. Svítí-li trvale, pak tento systém nefunguje. Počítejte s tím a zejména na sněhu, ledu a mokru jeďte o to opatrněji. Prudší sešlápnutí brzdového pedálu vyvolá nepřerušovaný smyk.
ESP
V podstatě to samé jako u ABS, jenom to platí pro systém ESP, který má za úkol v mezních situacích udržet auto stabilní a ovladatelné. Dá se bez toho jezdit zcela normálně, ale v nouzi může ESP sakra chybět.
Vadná žárovka
Symbol asi mluví za vše. Některá ze žárovek pravděpodobně praskla a bude nutné ji vyměnit.
Závada posilovače řízení
Může být nízká hladina hydraulického oleje (v případě hydraulického posilovače), ale také může přestat fungovat cokoliv jiného, co se posilovače týká. Řidič to bezpečně pozná zejména při parkování, které je mnohem větší makačka. Není to nijak zvlášť vážná závada, ale její neřešení může vyústit v dost drahou opravu.