PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Kontrolky v autě - co znamenají a které je potřeba řešit okamžitě

2. 2. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Nová moderní auta jsou vybavena mnoha výstražnými kontrolkami. My se dnes podíváme na základní skupiny, do kterých se kontrolky dělí. Jaké kontrolky je nutné řešit okamžitě a které jsou pouze informativního charakteru?

Kontrolky v autě

Pokud se na přístrojovém štítu objeví nějaká kontrolka, nemusí to vždy znamenat okamžitou návštěvu servisu. Některé kontrolky jsou pouze informačního charakteru. Rozdělíme si základní skupiny kontrolek.

Zelené kontrolky

Zelená značí většinou bezpečí. Pokud na palubním štítu objevíte kontrolku podbarvenou zeleně, má většinou pouze informační charakter. Při rozsvícení zelených kontrolek se nemusíte ničeho obávat - vše je v naprostém pořádku. Objevit ji můžete například u zapnutých světel, nebo tempomatu.

Modrá kontrolka

Na palubce můžete objevit také kontrolku modré barvy. Jedná se o informativní kontrolku, která hlásí zapnuté dálkové světlomety. Podle zákona je možné svítit dálkovými světlomety pouze v případě, pokud není vozovka souvisle dostatečně osvětlena, nebo pokud by neoslňovala ostatní účastníky silničního provozu. V obci, kde jsou zapnuté pouliční lampy, nebo na vozovce, která je dostatečně osvětlena je použití dálkových světel zakázáno.

Kontrolky v autě

Žluté nebo oranžové kontrolky

Řešení závady můžete operativně odložit. Výstražné kontrolky řidiče většinou pouze upozorňují na závadu, kterou není potřeba řešit v DANÉM okamžiku. V případě delší jízdy by mohla závada výrazně ohrozit bezpečnost nejen vaši ale i dalších účastníků silničního provozu. Žluté kontrolky vás většinou upozorňují na nízkou hladinu provozních kapalin, které je potřeba v nejbližší době doplnit. Mezi výstražné kontrolky patří například nesvítící žárovka, deaktivovaný tempomat nebo nízký tlak v pneumatikách.

Červené kontrolky

Pokud se objeví kontrolka s červeným podsvícením, jedná se o neodkladný problém, který je třeba řešit okamžitě a neměli byste pokračovat v jízdě. Ve většině případů je potřeba okamžitě zastavit a vypnout motor. Častokrát se jedná například o zataženou ruční brzdu, nezapnutý pás, nízký tlak oleje nebo další závažné problémy. Může se také jednat o problém s dobíjením baterie, chlazením, mazáním motoru nebo i s úbytkem brzdové kapaliny.

Zdroj info: Ford, Dacia, Pneumatiky, Voton.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články