Každý řidič by měl znát význam varovných kontrolek v autě. Varovné kontrolky mohou signalizovat závadu, která může ohrozit bezpečnost provozu nebo způsobit nenávratné poškození vozu. Výstražné kontrolky mají různé tvary a barvy, které mají řidiče upozornit na závažnost problému. Pojďme se nyní podívat na ty nejdůležitější z nich.
Varovné kontrolky v autě
Články na téma kontrolky v autě:
- Oranžové kontrolky v autě - kterých se bát?
- Kontrolky v autě - velký přehled
- Kontrolky v autě aneb které je potřeba řešit?
- Kontrolky v autě s vykřičníkem
- Výstražné kontrolky v autě
- Kontrolky v autě - co znamenají a které je potřeba řešit
- Znáte veškeré kontrolky světel v autě?
- Výstražné kontrolky v autě - právě čtete
- Kontrolky v autě: Poradíme, s jakou kontrolkou ještě můžete jezdit
- Bliká kontrolka žhavení – kde je problém?
Kontrolky na palubní desce auta mohou být varovným signálem, že je s autem něco v nepořádku. Je důležité vědět, co které kontrolky znamenají, a v případě jejich rozsvícení se zachovat správně.
Zeleně podsvícené kontrolky
Zelená kontrolka obvykle značí, že je vše v pořádku. Objevuje se například u zapnutých světel, tempomatu nebo klimatizace.
Modře podsvícené kontrolky
Modrá kontrolka hlásí zapnuté dálkové světlomety. Podle zákona je možné svítit dálkovými světlomety pouze v případě, pokud není vozovka dostatečně osvětlena nebo pokud by neoslňovala ostatní účastníky silničního provozu.
Oranžově nebo žlutě podsvícené varovné kontrolky
Žlutá nebo oranžová kontrolka upozorňuje na závadu, kterou je potřeba co nejdříve odstranit. Jedná se například o nízkou hladinu provozních kapalin, nesvítící žárovku nebo deaktivovaný tempomat.
Červeně podsvícená výstražná kontrolka
Červená kontrolka signalizuje vážný problém, který je potřeba okamžitě řešit. Jedná se například o zataženou ruční brzdu, nezapnutý bezpečnostní pás, nízký tlak oleje nebo závadu v systému brzd. Mezi nejčastější problémy patří také například varovná kontrolka činnosti motoru Ford Focus, Škoda Octavia nebo Dacia. Kontrolka motoru, v případě, že se rozsvítí, může to být například problém s mazáním, chlazením nebo s přívodem paliva.
Co dělat, když se rozsvítí oranžová nebo červená kontrolka
Pokud se na palubní desce rozsvítí kontrolka, je důležité zachovat klid. Nejdříve zkuste identifikovat, co kontrolka znamená. Informace o významu kontrolek najdete v návodu k obsluze vozidla nebo na internetu. Pokud si nejste jistí, co kontrolka znamená, nebo pokud se rozsvítí červená kontrolka, zastavte vozidlo na bezpečném místě a vypněte motor.
Výstražné kontrolky dále indikují například aktivaci systému ABS při prudším brzdění nebo u aut se vznětovým motorem – žhavení, kdy před nastartováním kontrolka svítí na přístrojovce a po startu zhasne (problém začíná v případě, když se vůbec nerozsvítí, svítí i po startu nebo během jízdy problikává).
Regenerace DPF filtru
Kontrolka DPF na palubní desce může být pro řidiče nepříjemným překvapením. Mnoho lidí totiž automaticky předpokládá, že to znamená nutnost výměny filtru pevných částic, což může být poměrně nákladná záležitost. V některých případech může být rozsvícení kontrolky DPF způsobeno jednoduše ucpáním filtru. To může být způsobeno například tím, že řidič jezdí převážně ve městě, kde je nižší rychlost a vyšší koncentrace výfukových plynů. V takovém případě může pomoci regenerace filtru, která probíhá automaticky nebo ji lze provést i manuálně. Regenerace filtru DPF spočívá v tom, že se filtr zahřeje na vysokou teplotu, při které se saze spálí. Regeneraci vám mohou provést v servisu anebo ji provedete jednoduše plynulou alespoň dvacetiminutovou jízdou rychlostí alespoň 60 km/h při 1 800 až 2 500 otáčkách za minutu.
Přehled nejčastějších výstražných kontrolek, které se mohou v autě objevit
- Červená kontrolka zatažené ruční brzdy – stačí povolit ruční brzdu
- Červená kontrolka bezpečnostního pásu – zapněte si bezpečnostní pás (od roku 2024 je absence zapnutého pásu v autě bodována až 4 body)
- Červená kontrolka dobíjení baterie - baterie není dostatečně dobíjena, může být problém alternátoru
- Červená (případně u některých vozů i oranžová) kontrolka ABS - protiskluzový systém brzd nefunguje, nebo je vypnutý
- Kontrolka ESP - elektronický stabilizační systém nefunguje.
- Kontrolka airbagu - airbag nezaručuje funkčnost v případě nehody
- Kontrolka světel - jedno nebo více světel nefunguje.
S jakými závadami lze s opatrností dojet do servisu?
S opatrností můžete dojet do servisu nebo domů s následujícími závadami:
- Nízký tlak v pneumatikách - dofoukněte pneumatiku a systém resetujte.
- Filtr pevných částic - proveďte regeneraci filtru.
- Systém ABS nebo ESP - v případě nefunkčnosti je možné pokračovat v jízdě se zvýšenou opatrností.
- Opotřebení brzdových destiček – je důležité se co nejdřív domluvit na výměně brzdových destiček.
- Nízká hladina kapaliny do ostřikovačů - doplňte kapalinu do ostřikovačů.
Auto nestartuje, kontrolky auta svítí
Každý řidič očekává, že jeho auto bude vždy fungovat a spolehlivě ho doveze do cíle. Jenže i to nejlepší auto může jednou zklamat. Může se stát, že do auta sednete, vložíte klíček do zapalování a všechny kontrolky se rozsvítí. Nic nenapovídá tomu, že by bylo něco špatně. Ale auto nenastartuje. V takové chvíli je důležité zachovat klid a nepropadat panice. Existuje několik možných příčin, proč se tak děje.
Baterie
Jednou z nejčastějších příčin je vybitá baterie. Pokud jsou kontakty baterie zašlé nebo je baterie již stará, může to způsobit, že auto nenastartuje. V takovém případě stačí baterii nabít nebo nastartovat přes kabely. Je důležité si taktéž uvědomit, že nastartováním přes kabely baterii nedobijete. Autobaterii lze dobít tím, že necháte auto nastartované alespoň půl hodiny.
Startér
Další možnou příčinou je vadný startér. Startér je motorek, který roztáčí motor. Pokud je startér vadný, může to také způsobit, že auto nenastartuje. V takovém případě je nutné startér vyměnit, nebo ho zkusit opravit.
V neposlední řadě může být problémem také špatné ukostření motorové elektroniky.
Zdroj médií: Depositphotos.