Honba za emisemi vyústila u moderních automobilů v ukazatele rychlosti řazení, které doporučují řidiči, kdy řadit vyšší a kdy naopak nižší kvalt. Bohužel tyto ukazatele řazení mají obvykle jediný cíl - co nejnižší spotřebu při testu emisí. Vliv na životnost pohonného ústrojí a spotřebu v reálném provozu nikdo neřeší.
Má smysl podtáčet motor a věřit ukazateli rychlosti pro zařazení?
Věřit ukazateli rychosti, či ne?
Obecné doporučení pro tyto rádce, které zkoušejí řidiči kecat do řízení zní - jezděte podle zdravého rozumu. V okamžiku, kdy po vás auto chce, abyste ve městě, na padesátce řadili pětku, je lepší tam nechat čtyřku nebo trojku. Samozřejmě, bavíme se o moderních vozech se tří nebo čtyřválcovými motory.
Čemu podtáčení motoru prospěje?
Ve chvíli, kdy začnete řadit podle toho, jak si přeje palubní počítač, tak obvykle zjistíte několik věcí. Spotřeba mírně poklesne, celá jízda dost ztratí na dynamice a klasické vrčení motoru je nahrazeno spíše duněním. Při nízkých otáčkách se motor klepe, za což mohou torzní kmity na klikové hřídeli. Ty se přenášejí do dvouhmotového setrvačníku, kterému to rozhodně neprospívá, a do převodovky, která tím rovněž trpí. Zabrat dostává i rozvodový řetěz, který se při takovém namáhání brzy vytahá.
Nenechte si do řazení mluvit
Většina těch povedených “kecálků do řízení” navíc ani nepočítá s jízdou do nebo z kopce. A tak není výjimkou, že ukazatel rychlosti zařazení v prudkém stoupáku, který řidič tak tak vyjede na čtyřku, začnou signalizovat, že je čas na vyšší kvalt. Pokud řidič poslechne, vůz zpomalí a buď motor “chcípne” nebo je potřeba podřadit až na trojku a rychlost znovu získat. Ve výsledku to kýženou úsporu paliva nepřinese a pohonné ústrojí je navíc nadměrně namáháno.
Jak zamezit podtáčení motoru?
Správně by měl řidič řadit podle citu. Orientovat se pomocí sluchu, chování vozu a otáčkoměru. Pro zjištění, zda je zařazena správná rychlost pro jízdu například ustálenou padesátkou, postačí sešlápnout pedál plynu. Plynulé zrychlování znamená, že je zařazený správný kvalt, okamžité prudké cuknutí napovídá, že by to možná chtělo zařadit a stupeň výš. A pokud motor začne při přidání více klepat a do zrychlení se mu moc nechce, podřaďte. Každé auto je jiné a správné řazení a využívání výkonu motoru je jednoduše o praxi. Slepě věřit palubnímu počítači ale rozhodně nedoporučujeme.