Automatickou převodovku volí u nového vozu stále více kupujících. Tento trend se pak logicky přelévá i na trh ojetin. Nejčastěji lze u nabízených vozů z druhé ruky vidět DSG automaty. Má smysl se jich obávat? A co vás může potkat za závady?
Nejčastější problémy koncernových DSG převodovek
Články na téma poruchy automatických převodovek:
DSG řadí rychle, plynule a zvládá přenášet krouticí moment s minimálními ztrátami. Oblíbeným strašákem hospodských odborníků jsou náklady na údržbu a opravy. Ano, ty se kolikrát mohou vyšplhat dost vysoko, ale pravděpodobnost, že se tak stane, není vysoká. Navíc se dá lecčemu předejít správnou údržbou a používáním.
Mokrá nebo suchá?
O tom, jak "dvouspojky" fungují jsme již psali, dnes se podíváme detailněji na rizika spojená s jejich konstrukční složitostí a životností. DSG převodovek je dnes již mnoho typů a generací, ale pokud bychom je měli nějak jednoduše rozdělit, tak to bude na ty se suchými spojkami a na ty, kde jsou spojky trvale ponořené v olejové lázni. To má vliv samozřejmě na životnost těchto třecích elementů zásadní vliv.
Například porovnání šestistupňové skříně DQ250 a sedmistupňového automatu DQ200 dopadne pro "dvoustovku" porážkou právě proto, že má suché spojky, které trpí i vzdušnou korozí a snadněji se přehřejí, protože nejsou chlazené olejem. Opravná sada vyjde na zhruba 15 tisíc korun a není výjimkou, že přijde kolem nájezdu 100 tisíc kilometrů. Naproti tomu u DQ250 spojky vydrží klidně čtvrt milionu kilometrů, ale když už je bude potřeba vyměnit, stojí díly zhruba 20 tisíc.
Neparkovat ve vlhku
Důležitá je i vlhkost. Suché spojky ničí zejména ta vzdušná, která způsobuje jejich korozi. Venkovní stání tak není úplně ideální a je lepší parkovat třeba v suché garáži. Spojkám v olejové lázni sice vlhko také zrovna neprospěje, ale není to pro ně zdaleka tak zkázonosné.
Také čtěte
Olej je základ
Naprosto zásadní vliv na životnost DSG převodovek má olej. U těch "mokrých" se doporučuje jeho výměna nejpozději každých 60 tisíc kilometrů. Pozor ale, je nutné přesně dodržet specifikaci a dá se to zvládnout i doma. Je to ale poměrně složitý proces, při kterém dokáže neznalého člověka leccos překvapit, je tedy lepší tento úkol svěřit odborníkům.
Oblíbeným mýtem a zaklínadlem prodejců je informace, že u skříní se suchými spojkami se olej nemění. Jedná se pouze o marketingovou záležitost. U těchto spojek olejová náplň je (ale nesmáčí spojky) a i zde dochází k určité degradaci. Opotřebením se vytvářejí drobounké kovové piliny, které mohou ve větším množství nadělat solidní neplechu. Podle specialistů na automatické převodovky je ideální nejdéle po 120 tisících kilometrech olej v předovce se suchými spojkami vyměnit.
Složitá mechatronika
Mechatronika je hodně složitá komponenta. Obsahuje velké množství snímačů, ventilů, elektroniky, pracuje s vysokými tlaky a za velkých rozdílů teplot. Logickým důsledkem je tedy omezená životnost. Ani tento díl není laciný, mění se většinou jako celek.
Douhmotový strašák
U většiny DSG skříní je dvouhmotový setrvačník. I zde, stejně jako u automobilů s klasickou mechanickou převodovkou, má omezenou životnost. U automobilů s nájezdem kolem 200 tisíc kilometrů už se dá očekávat, že brzy přijde nutnost "dvouhmotu" vyměnit, není to však pravidlo.
Nebojte se DSGček
Ač to tak z článku možná nevypadá, tak obecně se dá říct, že při správném používání a péči vydrží dvouspojkové převodovky sloužit dlouhá léta bez poruch. Kruciální je však zavčas měnit olej a jezdit s nimi tak, jak se s nimi jezdit má. Zejména suchým spojkám vadí popojíždění v kolonách a obecně hodně pomalá jízda. Do města bychom tedy DSG skříň spíše nedoporučovali. Naproti tomu, kdo bude jezdit spíše pod dálnicích, může najet klidně půl milionu bez potřeby většího servisu.