Zimní období a s tím spojené mrazy přinášejí zvýšenou zátěž i pro motory automobilů. Co tedy dělat a nedělat, abychom motor zbytečeně netrápili a nezničili jej?
Jak se chovat k motoru v zimě?
Články na téma zimní sezóna:
- Proč se v zimě solí silnice?
- Motor auta v zimě, jak se k němu chovat? - právě čtete
- Sníh na autě - co na to zákon?
- Zamlžování oken v autě - co to způsobuje?
- Jak se starat o motor auta v zimě
- Co se děje s motorem v zimě při startování
- Zamrzlá nafta – jak vlastně vypadá?
- Jak se starat o motor auta v zimě
- Vlhkost v autě – jak se jí zbavit?
- Jak ohřát studené auto a jak zahřát sebe?
Provozní kapaliny
Obecně dostávají za nízkých teplot víc zabrat naftové pohonné jednotky. Ty jsou zároveň i citlivější na kvalitu oleje, proto pokud se chystáte ho vyměnit až po zimě, zvažte, zdali by to nebylo lepší udělat spíše před obdobím, které je pro motor nejnáročnější. Za tuhých mrazů je totiž kvalita maziva faktorem, který určuje, jak moc bude pohonná jednotka trpět než se zahřeje. To samozřejmě platí i v případě benzinových motorů.
Zimní nafta
Čerpací stanice mají od 1. listopadu povinnost prodávat tzv. zimní naftu. Natankujte ji, je stavěna i na teplotu -20 °C. Neměla by tedy zmrznout, ale sichr je sichr, takže je vždy lepší nechat auto přes noc v garáži a tankovat výhradně u prověřených benzínek. U no name čerpačky, která je součástí zemědělského družstva v zapadlé vesnici, bychom netankovali ani v létě benzín do sekačky. Kdo tam za tuhých mrazů vezme plnou nádrž "zaručeně kvalitní zimní nafty", udělá s nejvyšší pravděpodobností zanedlouho radost nějakému autoservisu.
Dobití autobaterie
Jestli už na podzim auto tak tak chytalo a akumulátor mlel z posledního, tak s prvními mrazy se zaručeně odporoučí do věčných lovišť. Kupte raději zavčas nový a i baterie, která je v pořádku si zaslouží před náročným obdobím dobít. Kdo vyjíždí jednou za týden, měl by si vzít akumulátor raději domů, do tepla a do auta ho dát až před startem.
Startování auta
Nechytne-li auto na poprvé, zkuste to znovu, ale nenechte startér točit déle než 10 sekund. Mezi jednotlivými pokusy o nastartování dělejte pauzy alespoň 20 sekund. Pokud to ani po třetím nebo čtvrtém pokusu nevypadá nadějně, netrapte zbytečně baterii až do mrtva. Pro všechny případy je dobré do výbavy vozu zařadit i kvalitní startovací kabely.
Po startu auta vyjeďte
Naši otcové a dědové nechávali své stodvacítky chvíli stát, než se ohřeje motor a pak teprve vyjížděli. Dnes už tento rituál nutný není, stání s běžícím motorem je tak trochu zbytečné a nejlépe se vůz zahřeje klidnou jízdou. Nic se ale samozřejmě nestane, když nastartujete, za dvě minuty oškrábete skla a pak teprve vyjedete. Ale nechávat stát auto na volnoběh půl hodiny, než se vysprchujete, oholíte a nasnídáte, je zbytečné.
Motor nevytáčejte
Vytáčení motoru za studena je jednou z věcí, která spolehlivě a rapidně zvýší opotřebení motoru. Olej za nízkých teplot maže daleko hůře a chvíli trvá, než se dostane všude, kde je ho potřeba. A třeba takové turbo si lze nesprávným zacházením odepsat během pár jízd. Takže dokud není vše v provozních teplotách, šetřte motor a jeďte zvolna, to znamená u dieselu ideálně do dvou tisíc, u benzínu do tří tisíc otáček.
Vypnutí start stop systému
Novodobá ekošikana v podobě udělátka, které vám na každé křižovatce vypne motor, je obzvláště záškodná za teplot pod nulou. Některé systémy nevypínají pohonnou jednotku, dokud není ohřátá, ale dost velká část jich s klidem vypne ještě napůl studený motor, aby ho vzápětí nastartovala na stometrovou jízdu k další křižovatce. Proto doporučujeme stop-start systém vypnout, zbytečně huntuje baterii, ničí startér i samotný motor.
Optimální teplota motorového oleje
Domníváte se, že ve chvíli, kdy teplota chladicí kapaliny vyleze na 90 °C, je auto ohřáté? Není tomu tak. Olej má vyšší měrnou tepelnou kapacitu a jeho zahřátí tak trvá déle. Některé vozy jsou vybaveny i signalizací teploty právě maziva, orientujte se podle ní. Obvykle je modrá a rozsvítí se hned po startu, bude svítit do určité teploty a pak zhasne. Zjistěte si ale v manuálu k vozu, na jakou teplotu je nastavena, protože často to bývá 70 a někdy i jen 60 °C, což rozhodně není pracovní teplota oleje, ta je zhruba 90 °C. Na kontrolku se tedy nespoléhejte a raději jeďte prvních zhruba 15 kilometrů pomaleji, aby se skutečně vše dostalo do optimální teploty.