Zimní období klade zvýšené nároky na celé auto, zejména na motor. Při startování v mrazech se pozná stav autobaterie, startéru, žhavících svíček, ale i třeba motorového oleje.
Zahřívání motoru v zimě by mělo probíhat jen chvilku
Články na téma zimní sezóna:
- Proč se v zimě solí silnice?
- Motor auta v zimě, jak se k němu chovat?
- Sníh na autě - co na to zákon?
- Zamlžování oken v autě - co to způsobuje?
- Jak se starat o motor auta v zimě
- Co se děje s motorem v zimě při startování
- Zamrzlá nafta – jak vlastně vypadá?
- Jak se starat o motor auta v zimě - právě čtete
- Vlhkost v autě – jak se jí zbavit?
- Jak ohřát studené auto a jak zahřát sebe?
Vyměňte olej
Jestli můžete, neodkládejte v zimě výměnu maziva na jaro. Dá se to v teplejších dnech zvládnout i na zahradě rodinného domu, autoservis to má hotové za chvíli a je to relativně levný úkon. Motoru to však rozhodně prospěje. Každý motorový olej má nějakou specifikaci a vlastnosti, které se ale s provozem mění. Jak je mazivo zahříváno a následně ochlazováno, ředí se palivem a postupně degraduje, posunují se jeho původně ideální vlastnosti k horšímu. S ohledem na to, jak vysoké nároky zima na motor klade, je rozumné výměnu neoddalovat, ale raději ji klidně uspíšit. Mimochodem, ideální interval výměny je 10 tisíc kilometrů, pokud chcete, aby vám vůz vydržel co nejdéle.
Také čtěte
Nabijte autobaterii
Zejména na krátkých trasách akumulátor trpí, protože se nestihne dobít, a to hlavně u novějších aut s inteligentně řízeným nabíjením. Proto není úplně od věci alespoň přes zimu baterii jednou měsíčně nabít externí nabíječkou. Zabráníte tím sulfataci, prodloužíte jí životnost a především zabráníte nemilému rannímu překvapení, kdy nebude schopna nastartovat motor.
Zahřívání motoru v zimě
Spousta řidičů vyleze ráno před dům, nastartuje auto a pak se jde třeba nasnídat. Mezitím se motor zahřeje a s ním i interiér vozu. Problém je u moderních aut, která mají velmi efektivní agregáty, které se na volnoběh zahřívají dlouho, navíc musí výrazně obohacovat směs, aby ohřály katalyzátor. I při vypnutí stop-start systému se motor ohřívá na provozní teplotu desítky minut. U starších aut je to samozřejmě rychlejší, ale ani u těch se nejedná o optimální postup. Nejlepší je nastartovat a hned vyrazit, případně nechat motor běžet jen podobu, kdy ometáte vůz od sněhu.
Naftový motor v zimě
Diesely to mají přes zimu malinko těžší. Jejich start je obtížnější, protože palivovou směs nic nezažehne a musí se vznítit sama. Trochu tomu pomohou žhavicí svíčky, ale jen v případě, že jsou v pořádku a fungují jak mají. Delší starty naftového motoru řešte včas, špatné žhavičky se projevují postupně, ale nenechávejte je umřít úplně, ať si nezoufáte nad nehybným autem. V létě jejich kondici nepoznáte, protože obvykle fungují až od určité teploty, například od 10 °C.
Zdroj médií: Depositphotos.