Renault s naftovým motorem není zrovna doporučovaná kombinace. Podíváme se na to, kterým motorům z rodiny dCi se vyhnout a na které se naopak můžete spolehnout.
Motory 1.5 dCi, 1.9 dCi, 1.6 dCi a jejich spolehlivost
Články na téma představujeme motory:
- Motor 1.2 HTP - opravdu je to takové peklo?
- Co je HDi motor a jaká je jeho spolehlivost?
- Jaký je motor EcoBoost a kolik vydrží?
- Motor 2.0 TSI (EA888) – z historie k současné Octavii RS
- Motory FSI - chtít či odmítnout?
- Systémy VVT-i a Valvematic byly zásah do černého
- Spolehlivost dCi motorů Renault-Nissan - právě čtete
- Motor s protiběžnými písty
- Motory 1.6 HDi – problémový, po úpravách držák
Pohonné jednotky dCi přišly na trh koncem 90. let a byly to vlastně první dieselové přímovstřikové motory se systémem common-rail. Technologicky si to vynutil nástup nové ekologické normy Euro 3. Ta nebyla tak extrémní a přísná jako ty od Euro 5 dál, a tak z ní ve velké míře těžili především řidiči. Přímé vysokotlaké vstřikování totiž přineslo daleko lepší kulturu chodu, skvělou spotřebu a současně solidní výkon. Ne vždy ale motory oplývaly spolehlivostí.
Motor 1.5 dCi
Jeden a půl litr je nejmenším "décéíčkem", ale v době příchodu na trh to byl nesmírně populární motor. Zvládal totiž jezdit s výbornou spotřebou a přitom solidní dynamikou. Problémem ale byly dost drahé vstřikovače Delphi. Byly dost citlivé na kvalitu nafty a co si budeme nalhávat - ta není nijak excelentní ani dnes. V době, kdy byla standardem norma Euro 3 (těsně po přelomu milénia), to bylo ještě o dost horší. Postupem času tak zprvu nadšení majitelů přecházelo ve zklamání. K tomu se u některých vozů přidalo i zadření vysokotlakého čerpadla, což také nepotěší.
Také čtěte
Následovala úprava motoru pro normu Euro 4. Problémy se vstřikovacím čerpadlem byly víceméně vyřešeny, citlivost vstřikovačů na kvalitu nafty ale přetrvala. Bohužel přišel jiný problém - zadírání ojničních ložisek. Za to si Renault mohl z velké části sám - nastavený interval výměny oleje byl totiž 30 tisíc kilometrů. Závada se stihla většinou projevit někde mezi 100 - 150 tisíci, kdo zkrátil doporučený interval na polovinu, toho problém obvykle nepotkal.
O něco lepší spolehlivost vykazovaly nejmenší jednotky dCi až později, kdy už plnily normu Euro 5, případně dokonce Euro 6. Vstřikovače už nezlobily, problém s ložisky byl také víceméně vyřešen, ale přibyl nový nešvar v podobě poruchového filtru pevných částic. Ten vyžadoval skutečně pravidelnou regeneraci a velmi se mu nelíbily jízdy po městě. Kdo jezdil spíš na dálnicích, ten jezdí s původním filtrem pravděpodobně do dnes.
Novější 1.5Blue dCi je známa především díky Dacii Duster. S relativně lehkým SUV neměla patnáctistovka moc práce a Duster s ní lítá "jak utrženej". Mezi další pozitiva patří i velice úsporný provoz a zejména kultivovanost. Se systémem vstřikování močoviny problémy nejsou.
Také čtěte
Motor 1.9 dCi
Jedna-devítka je tak trochu nechvalně proslulá závadami, ovšem ne vždy je vina na straně motoru. Snad největším postrachem je turbodmychadlo. Zde se totiž sešlo hned několik negativních faktorů. Od druhé generace Renaultu Laguna se totiž natáhl servisní interval výměny oleje na 30 tisíc kilometrů. Jakkoliv je to zvěrstvo, tak to samo o sobě ještě nutně nemusí znamenat takovou katastrofu. Druhý problém ale byla malá olejová náplň (4 720ml), která v kombinaci s malým olejovým filtrem přestala správně plnit svoji funkci někde kolem 15-20 tisíc kilometrů na ni ujetých. Částečky karbonu potom vydřely ložisko turba a bylo po srandě.
Později se povedla alespoň částečná náprava - Renault zvětšil olejový filtr, což sice velké části turbodmychadel prodloužilo životnost, ale ten hlavní "faktor smrti", tedy dlouhý interval výměny oleje, zůstal. Jedinou světlou výjimku tvoří nejvýkonnější varianta motoru 1.9 dCi, která má 96 kW. Ta byla osazována do dvojkové Laguny po faceliftu, její turbo bylo chlazené vodou a čerpadlo umělo běžet ještě chvíli po vypnutí zapalování.
Jestli zvažujete koupi ojetiny s naftovou devatenáctistovkou, prověřte její celkový stav, zaměřte se hlavně na turbo, které nesmí pískat ani nijak jinak hlučet. Podívejte se i na případné netěsnosti motoru. Olej měňte po 15, lépe však 10 tisících kilometrech. Doporučit však 1.9 dCi s klidným svědomím nelze.
Motor 1.6 dCi
Jakkoliv jste mohli z předchozích odstavců nabýt dojmu, že Renault moc naftové motory neumí, tak to není tak úplně pravda. Jedna-šestka je totiž velmi povedená. Prakticky nic u ní neselhává - jakkoliv je to jednotka komplikovanější než ty starší. Vstřikování od firmy Bosch drží a motor má perfektní dynamiku i spotřebu. Akorát dopřejte filtru pevných částic pravidelnou regeneraci. Dokonce i dvouhmotový setrvačník se nekazí a rozvody jsou řešené spolehlivým řetězem. U ojetiny je to výborná volba!