Střední škola automobilní Holice staví Tatru pro cestáře. Byli jsme u toho, když byl vůz osazován motorem, chladičem a nakonec i kabinou.
Při stavbě Tatry potřebujete krom jiného i jeřáb
Články na téma Střední škola automobilní Holice:
- Car Day 2024 Střední školy automobilní Holice
- Střední škola automobilní Holice: Naše špičková karosářka vyhrávala soutěže
- Jak se staví Tatra
- Jak se staví Tatra (2. díl)
- Obor lakýrník – o čem to je?
- SŠA Holice spolupracuje s firmou DAF
- Jak se staví Tatra (3. díl)
- Jak se staví Tatra (4. díl) - právě čtete
- Jak se staví Tatra (5. díl)
V minulých dílech jsme se podívali na to, jak vypadá posílená protikorozní ochrana cestářské Tatry, na to, kolik je pro stavbu auta potřeba stahovacích pásek, ale i třeba na to, kolik je potřeba olejové náplně do motoru a diferenciálů.
Spojení motoru se zbytkem auta
Koncem listopadu ale přišla část, na kterou jsem se těšil nejvíc. Přišlo totiž „ověšování“ rámu s podvozkem motorem a všeho kolem pohonu. Na to mají v SŠA Holice solidní vybavení, totiž jeřáb. Třináctilitrový šestiválec Paccar je cvalík. Ve spojení s převodovkou váží zhruba to, co Škoda Fabia, což si vyžádalo poměrně delikátní operaci, tedy usazení jeřábem. Zajímavé na těchto motorech je, jak mají všechno krásně bytelné.
Nicméně, bylo potřeba agregát převézt přes celou halu a dostat ho z palety na jeho místo na autě, kde už bylo vše připravené. Precizní operace se s pomocí mostového jeřábu nakonec povedla a vše se mohlo začít připojovat a napojovat. Což znamená sání, výfuk, turbo, EGR ventil nebo třeba chlazení.
Extrémně důležité je, vést všechny hadice tak, aby nedošlo k jejich prodření provozem. Tatra má na toto v rámu připravené průchody, kterými se hadice provlékají a pak se ještě k sobě přivazují stahovacími páskami, aby se neodíraly vzájemně. A při usazování motoru na místo samozřejmě bylo potřeba hadice ani nic jiného nikde nepřiskřípnout.
Také čtěte
Jeřábem šel i chladič
Montáž chladiče samozřejmě následovala chvilku po motoru samotném a zaujalo mě, že i radiátor o ploše středně velkého konferenčního stolku šel na místo s pomocí jeřábu. Zase jako když už tam ten jeřáb máte, tak proč se s tím tahat, že?
Podobně se postupovalo s i kardanem a pak už následovalo další plnění, tentokrát okruhu hydrauliky. A opět to bylo na velký kanystr, nikoliv pár deci. Zkrátka stavba Tatry zahrnuje různé kapaliny, a to ve velmi neskromných množstvích.
Došlo i na osazení pozice pro 12V autobaterie, které zatím zůstaly odpojené od okruhu vozidla. Samozřejmě byly propojeny do série, takže výsledkem bylo napětí 24 V. Nejedná se o žádné speciální akumulátory, ale naprosto obyčejné Varty. Nejen mě zaujalo, že sériový propoj dostal velmi štědrou dávku k tomu určené vazelíny. Inu, ochrana před působením vlhkosti a především soli. Přeci jenom bude auto nasazené u cestářů, kde ho nečeká jednoduchá služba.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Nabízíme odborné vzdělávání nejen pro studenty, ale i odbornou veřejnost z auto-moto oborů. Naše moderní vybavení a zázemí jsou k dispozici také veřejnosti. Využijte služeb našeho autoservisu nebo se zúčastněte některého z kurzů v našem akreditovaném školicím středisku.