1.6 HDi je takový zvláštní motor. Je velmi spolehlivý, ale zásadně mu to kazí dvě nešťastná konstrukční řešení. Kdo si s nimi poradí, ten má po problémech.
Motory 1.6 HDi a jejich spolehlivost
![Motory 1.6 HDi a jejich spolehlivost](/data/blog-article/illustration/orig/motory-1-6-hdi-a-jejich-spolehlivost.jpg)
Články na téma představujeme motory:
- Motor 1.2 HTP - opravdu je to takové peklo?
- Co je HDi motor a jaká je jeho spolehlivost?
- Jaký je motor EcoBoost a kolik vydrží?
- Motor 2.0 TSI (EA888) – z historie k současné Octavii RS
- Motory FSI - chtít či odmítnout?
- Systémy VVT-i a Valvematic byly zásah do černého
- Spolehlivost dCi motorů Renault-Nissan
- Motor s protiběžnými písty
- Motory 1.6 HDi – problémový, po úpravách držák - právě čtete
- Historie motorů: Byly dřív lepší a spolehlivější?
Tento motor najdeme ve vozech skupiny PSA (dnes Stellantis), ale i třeba ve Fordech nebo Volvech. Mechanicky je robustní a umí vydržet vysoké nájezdy. Ve verzi plnící EURO 4 byly občas problémy se vstřikovači common-rail od firmy Bosch. Slabinou byla podložka, která měla těsnit dosedací plochu mezi hlavou a vstřikovačem. Po čase přestala těsnit a do maziva vlivem toho začaly pronikat spaliny. Ideální je jednou za čas, třeba po dvou letech, podložky vyměnit nebo alespoň dotáhnout vstřikovače.
Své uměl způsobit i EGR, který řídící jednotka otevírala velmi často. Není tedy od věci ho jednou za čas vyčistit, aby se předešlo komplikacím. Ostatně to doporučujeme u jakéhokoliv EGR ventilu, krom vnitřního (což technicky ani není ventil).
Největší problém – olejová vana
Žalostnou práci odvedli konstruktéři u olejové vany. Nikdy se asi nedozvíme, jak tomu došlo, patrně při návrhu, kdy se musel někdo splést a šroub zapustil dovnitř. Díky tomu je na dně vany vždy po vypuštění starý olej plný toho nejhoršího. Do toho nalijete mazivo nové, ale to je okamžitě smícháno s tím starým. Řešit se to dá několika způsoby:
- Výměna s proplachem je nejjednodušší, ale není nejlevnější. Jednoduše se mění olej tak, že se vylívá ten starý a současně s tím se dolévá nový. Dokud vytéká starý černý, proplach neproběhl kompletně a je nutné v něm pokračovat, tedy dolévat dál. Nevýhodou je, že to malinko leze do peněz a i časově je výměna náročnější.
- Druhý způsob, jak si poradit se zbytky na dně vany, je odsátí maziva starého. Provede se to přes otvor měrky oleje, s pomocí čerpadla a hadičky. Na kolik je to efektivní, netušíme, stoprocentní to však rozhodně nebude.
- Kutila možná napadne možnost vanu upravit. Ano, s trochou snahy a pomocí samo-domo přípravku se dá zapuštění vytáhnout ven. Pak bude vana fungovat přesně tak, jak fungovat má. Nepořádek se bude shromažďovat u vypouštěcího šroubu a při výměně maziva vyteče poslušně ven.
- Nejlepší je vanu vyměnit. Existují modifikované druhovýrobní vany pro motor 1.6 HDi, které nemají zapuštění šroubu. Toto řešení vychází asi na pětistovku až tisícovku plus poštovné. Pokud kupujete ojetinu s agregátem 1.6 HDi a má tuto modifikovanou vanu, rozhodně předchozí majitel věděl, co dělá, a o vozidlo se dobře staral!
Hrozba pro turbo – sítko
Trubku, která přivádí olej k turbodmychadlu, drží průtokový šroub. Uvnitř něj je malé sítko, které se postupem času začne ucpávat (zejména u aut, která nemají upravenou olejovou vanu). Tím klesá tlak mazání a turbodmychadlo trpí. Když turbo odejde, majitel auta ho za draho nechá vyměnit, jenže do půl roku je v servisu znovu a turbodmychadlo reklamuje. Neprávem, protože závada je na straně jeho auta. Nápravu lze zjednat poměrně snadno, stačí sítko ze šroubu vyrvat, ale prodávají se i modifikované sady mazání turbodmychadla, kde jsou šrouby bez sítek. Nezapomeňte ale vyčistit i mazací kanálek, který vede do oné trubky mazání turba. I ten se totiž vlivem nižšího mazacího tlaku může začít ucpávat.
1.6 HDi a spolehlivost
Ideální je celou úpravu zkombinovat a vyměnit naráz olej, vanu i komplet mazání turba, včetně sacího koše. Dá se to zvládnout za nedělní odpoledne a motor 1.6 HDi potom bude neskutečný držák.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.