Není žádným tajemstvím, že co se týče spolehlivosti, je prakticky sázkou na jistotu vůz ze země vycházejícího slunce. Tamní produkce se pravidelně umisťuje na předních příčkách v nejrůznějších žebříčcích a statistikách.
Nejspolehlivější auta pochází z Japonska
Články na téma spolehlivé ojeté vozy:
- Spolehlivé malé auto
- Levná a výkonná ojetá auta
- Nejspolehlivější ojetiny - po čem koukat v inzerci a bazarech
- Nejspolehlivější ojetá auta mají japonský původ - právě čtete
- Malé spolehlivé auto – z čeho vybírat?
Nejspolehlivější auta z bazaru – která to jsou?
V Evropě máme dostupná různá data z STK a podobně, kde jsou auta roztříděna třeba podle toho, kolik procent z nich přijede na technickou kontrolu s vážnou či méně vážnou závadou. Vypadá to, jako velmi spolehlivý způsob kvantifikace spolehlivosti, jenže opak je pravdou – u těchto aut obvykle statistika nebere v potaz kilometrový průběh. Což je zásadní ukazatel, který je třeba zohlednit. Škoda Fabia, která ročně jede třikrát do roka na chatu a jednou za dva týdny do Lidlu, najezdí tedy logicky méně, než třeba Dacia, otročící často ve firmách jako prostředek levné a rychlé přepravy čehokoliv, od lidí po stavební materiál.
Většinu u nás dostupných statistik je tedy nutné brát s rezervou a vnímat je v určitém kontextu. Trochu jinak na to šli v USA, kde funguje web pro online prodej ojetin iSeeCars. Z logiky věci k dispozici obří množství dat o ojetinách, včetně jejich nájezdu. A když se na vše podívá datový analytik, může z toho vyvodit velmi zajímavé závěry.
Metodika
iSeeCars popisuje stručně metodiku použitou pro určení postavení v žebříčku a konkrétní hodnoty. Použita byla data o dvou milionech ojetin a výsledný nájezd je potom průměr z horního jednoho procenta daného modelu. Zahrnuta byla jenom auta, která jsou vyráběna alespoň 10 let z posledních dvou dekád.
Nejlepší hatchbacky a sedany
Rozdělení do kategorií je poměrně přehledné, nicméně pro oči Evropana je nejzajímavější statistika sedany/hatchbacky. Zde je jasně vidět převaha japonské produkce, přičemž samozřejmě taková Toyota Avalon sice u nás v prodeji není, ale její menší sestřička Camry ano (dokonce i se stejným motorem, jako v ČR). Dále stojí za zmínku Honda Fit, u nás prodávaná jako Honda Jazz, Honda Civic, Lexus ES, Toyota Corolla, Lexus GS a Mazda 6. Zkrátka a jednoduše – chcete-li auto, které vydrží, jděte do autosalonu Honda, Toyota, Mazda nebo Lexus.
Také čtěte
Abychom výsledky upřesnili, tak v USA jsou samozřejmě uváděny hodnoty v mílích. Hodnoty je tedy dobré vynásobit 1,6, abychom dostali představu, kolik je to na kilometry. Zmíněná Honda Jazz by tak neměla mít problém ujet přes 300 tisíc kilometrů, než bude na odpis.
Nejlepší hybridy
Docela podobně je na tom i tabulka s hybridními vozy, kde je jasně dominantní Toyota, mimochodem první pozici obsadil model Prius – nejnudnější auto všech dob, které je ale k neutahání. Na pátém místě, hned pod Lexusem, to ale začíná být zajímavé. Derou se tam totiž auta korejská, a pak dokonce i německá!
Elektromobily
Poslední tabulka se týká elektromobilů, přičemž iSeeCars zohledňuje patrně jen ta auta, ke kterým má dostatek dat. U Tesly Model S tak můžeme čekat životnost 215 tisíc kilometrů, Nissan Leaf je na tom o něco hůře a najezdí v průměru cca 158 tisíc kilometrů. Tady už se dostáváme na docela běžné nájezdy i levnějších spalováků, to jen tak mimochodem.
Jak prodloužit životnost auta?
Z pohledu nákladů jsou dvě zásadní věci, které obvykle určují, jak dlouho bude vůz fungovat. Prvním je koroze, které se dá účinně bránit nejrůznějšími nástřiky podvozku a vystříkáním dutin voskem. Druhým faktorem je životnost pohonu. Zde je určující už samotná koncepce motoru, tedy dobře navržené rozvody a podobně. Japonská auta mají jedno společné – namísto vývoje nových agregátů jdou jejich konstruktéři spíše cestou prověřené techniky, která postupně evolvuje. A pokud je to možné, tak řetězový rozvod, nepřímé vstřikování a absence přeplňování. Jak se zdá, funguje to.
Dalším rozdílem oproti třeba evropské produkci, je u japonských vozů interval výměny oleje. Zatímco třeba takový koncern VW rád předepisuje prodloužené intervaly, Japonci jsou v tomto poctiví a s klidem vám do manuálu napíší standardní interval 15 tisíc kilometrů, že při zvýšené zátěži máte mazivo vyměňovat každých 10 tisíc, nebo dokonce 7,5 tisíce kilometrů. Očividně vědí, co dělají.
Zdroj médií: Depositphotos, iSeeCars.