Proč se nafta dělí na letní, přechodovou, zimní a arktickou? A jak je možné pomoci v domácích podmínkách tomu, aby nám třeba letní nafta přes noc nezamrzla?
Od dnešního dne tankujete zimní naftu
Články na téma pohonné hmoty:
- Jak poznat kvalitní palivo
- Benzín nebo nafta, co vyhrává?
- Paliva pro vznětový a zážehový motor
- Čím se liší zimní nafta a od kdy se prodává?
- Zimní nafta umí způsobit pořádné problémy
- Značení paliv není tak jednoznačné, jak na první pohled vypadá
- Přechodová nafta
- Filtrovatelnost nafty
- Arktická nafta – prodej není zákonem nijak nařízen ani regulován
- Od kdy se prodává zimní nafta?
- Syntetická paliva
- Výhody vysokooktanových paliv
- Přechodová nafta – od dnešního dne ji tankujete
- Zimní nafta je na pumpách od dnešního dne - právě čtete
Po naftě přechodové aktuálně tankujeme naftu zimní, a to na všech čerpacích stanicích. Reálně však zavážky probíhají už zhruba od poloviny listopadu, takže jste ji možná tankovali už včera nebo před týdnem. Od 1. prosince však mají čerpací stanice zákonem dáno, že naftu s filtrovatelností horší než -20 °C prodávat nesmějí.
Co je filtrovatelnost nafty
V naftě se krom jiného nacházejí i parafíny, které mají tendenci za nízkých teplot krystalizovat, tedy vytvářet malé krystalky. To by nebyl až takový problém, kdyby právě tyto krystaly neucpávaly palivový filtr. Pakliže tedy nafta třeba přes noc dosáhne tohoto bodu, řidič ráno s autem neodjede. Buď nastartuje a motor v zápětí zhasne, nebo nenastartuje vůbec. Zabraňuje se tomu aditivací nafty, která filtrovatelnost zlepšuje a posouvá bod tvorby krystalů dolů, tedy do nižších teplot.
Od kdy se prodává zimní nafta?
- Od 15. 4. do 30. 9. je v prodeji letní nafta, jejíž filtrovatelnost je 0 °C.
- Od 1. 10. do 15. 11. a od 1. 3. do 15. 4. se prodává nafta přechodová (třída D) s filtrovatelností -10 °C.
- Od 1. 12. do 28. 2., tedy od dneška, koupíte naftu zimní (třída F). Její filtrovatelnost je -20 °C.
- Posledním druhem nafty je arktická (třída 2) s filtrovatelností -32 °C. Tu najdete obvykle v oblastech, kde bývá opravdu tuhá zima, tedy v horách, na Vysočině a podobně. Je to nejvíce aditivovaná nafta stavěná na velmi nízké teploty.
Co dělat, když nafta zamrzne?
V případě, že jste od léta netankovali a zastihly vás mrazy, neuděláte nic. Jakmile se ucpe filtr, je pozdě cokoliv řešit. Jedinou pomocí je, dostat auto do tepla. Oblíbenou mazáckou fintou je kanál, nad který se vozidlo dotlačí a postaví. Z kanalizace jde většinou teplo, které pomůže naftě, respektive krystalům parafínů rozmrznout.
Jak tomu zabránit?
Pakliže máte třeba plnou nádrž klasické letní nafty a v noci mají přijít mrazy, můžete zkusit fígl s VIFem. To je aditivum, které krom jiného umí i pomoci snížit filtrovatelnost o pár stupňů (zhruba na –7 stupňů). Potřebujete ale VIF zimní, nikoliv letní, ten depresanty neobsahuje a s filtrovatelností by nic neudělal. Berte však v potaz, že nestačí aditivum do nádrže nalít dle dávkování, je třeba, aby se směs dokonale promíchala. Ideální tedy je, po aplikaci aditiva auto ještě projet. Jednak se vše promísí a pak také se aditivum dostane i do palivového vedení, filtru a dál.
Zdroj médií: Depositphotos.