Tomu, jakými způsoby se opravují silnice, se budeme věnovat v článcích častěji. Je to zajímavé a také trochu kontroverzní téma. V tomto článku se podíváme tedy na takový základ.
Opravy silnic
Články na téma SÚSPK - oprava silnic:
- Podívali jsme se, jak se opravují silnice v zimě
- Jak se opravují silnice – frézování
- Opravy silnic - právě čtete
- Jak se opravuje silnice finišerem - již brzy
Na začátek je třeba uvést jeden základní fakt - informace nám poskytuje Správa a údržba silnic Pardubického kraje. Ta spravuje a udržuje silnice druhé a třetí třídy. Ne tedy první třídu a už vůbec ne dálnice (obojí má pod sebou ŘSD - Ředitelství silnic a dálnic). Proto se vše bude vztahovat jen právě ke „dvojkám“ a „trojkám“, ačkoliv je asi každému jasné, že z velké části se budou postupy oprav shodovat a lišit se budou jen v detailech.
Také čtěte
Zimní a letní opravy silnic
Zásadní rozdíl je v období, kdy se vozovka opravuje a vychází z toho i jistá specifika práce cestářů. Ti mají v zimě na starosti hlavně to, aby byly silnice sjízdné a mohly plnit svou funkci. Pokud se něco opravuje, tedy např. výtluk, používá se studená asfaltová směs, se kterou se dá poškození vyspravit rychle a trvanlivě.
V létě, kdy je na práce více času, jsou opravy komunikací hlavní náplní silničářů a řeší se složitější úkoly. Jedná se o souvislé opravy povrchů, pokládky nových koberců po předchozím frézování a opravy krajnic. Na opravy krajnic se používá asfaltový recyklát, což je vlastně odfrézovaný a nadrcený povrch jiné silnice, která prošla větší opravou. Souvislé opravy komunikací se provádí finišerem, pokládá se horká asfaltová směs o teplotě 160-180 stupňů, která je posléze ještě zhutněna válcem.
K opravě drobných trhlin a nerovností se používá souprava Turbo 5000 Combi, která „chrlí“ kamenivo obalené asfaltovou emulzí. Teplota této směsi při opravách silnic je 40-50 stupňů a je to vlastně drobné kamenivo, frakce 4-8 obalené asfaltovou emulzí.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.