Jak správně jezdit a na jaké otáčky motoru? Není to úplně jednoduché téma, naopak je velmi složité a komplexní. Ideální otáčky benzínového motoru budou jiné než optimální otáčky dieselu. Do hry vstupuje celá řada faktorů.
Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru
Články na téma péče o motor auta:
- Čištění naftového motoru, jak na to?
- Čištění motoru - víte, jak na to?
- Chyby majitelů naftových aut
- Špatné starty dieselu za studena
- Nejčastější chyby majitelů naftových aut
- Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru - právě čtete
- Špatné starty za tepla – diesel
- Proč motory časem ztrácí výkon
- Dieselový motor – čím si ho řidiči nejčastěji ničí?
- Podtáčení motoru a jeho efekty
- Zajetí nového motoru. Je to vůbec dnes ještě potřeba?
Čeho se rozhodně vyvarovat
Podtáčení motoru je jedna z nejhorších věcí, které můžete pro auto udělat. Cokoliv je lepší, než nechat agregát dusit se v nízkých otáčkách, kdy má vyloženě nezdravý zvuk, klepe celým autem a karoserií se šíří rezonance. Ano, ukazatel řazení vás k tomu možná nabádá, ale podle něj se neřiďte, je to jen úlitba emisním normám. Snaha o co nejnižší spotřebu podtáčením obvykle vede k docela drahým servisním opravám, například k výměně dvouhmotového setrvačníku. Ve finále tedy sice šetřílek uspoří na palivu, ale několikanásobek sumy následně vydá.
Optimální otáčky dieselového motoru
Moderní turbodiesely zvládají obvykle (v případě čtyřválců) bez problémů jezdit nad 1500 otáček. Bývá to zároveň hranice, pod kterou začínají vibrovat. Pro jízdu ustáleným tempem s rozumnou spotřebou je tedy ideální něco mezi 1500 otáčkami a hranicí záběru turbodmychadla. Ta je obvykle kolem 2500 a 3000 otáček. Na předjíždění se nebojte využít plný potenciál výkonu a krouticího momentu motoru.
Optimální otáčky benzínového motoru
U zážehových motorů se pohybujeme trochu výše. Jejich optimální otáčky jsou většinou nad 2000, u tříválců je to spíš mezi 2500 a 3000 otáčkami. Jakmile má motor turbo, platí víceméně to samé co u dieselu – jak začne zabírat, roste spotřeba. Trochu problém mají zejména mladší řidiči s benzínovými motory klasické koncepce, tedy bez turbodmychadla. Často se jim zdá, že auto prostě nechce jet a motor je úplně mrtvý. Přitom to tak nebývá, jenom je oproti přeplňovaným agregátům lineárnější nástup výkonu a kroutícího momentu a obě křivky jsou posunuté do vyšších otáček. Dynamičtější jízda tak znamená, že je nutné vyhnat ručičku otáčkoměru nad 4000 otáček, kde většina z nich začne předvádět, co v nich je. Bude tomu ale odpovídat i vyšší spotřeba.
U hybridu otáčky neřešte
Plně hybridní pohonné systémy jsou zaměřené na co nejlepší efektivitu. Zejména v kombinaci s CVT nebo eCVT převodovkou umožňují držet motor v optimálních otáčkách, které aktuálně způsob jízdy vyžaduje. Pakliže plynový pedál řidič zarazí do podlahy, pochopí to řídící jednotka jako snahu o maximální akceleraci a motor vytočí do otáček, ve kterých poskytne skutečně nejlepší dynamiku a tam ho drží, přičemž plynule mění převodový poměr. Většinu času však agregát stráví v otáčkách, kde je naopak nejefektivnější, to znamená nejlepší poměr spotřeby a výkonu.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (12)
Kromě toho turba (jak jste již zmínil) se vším souhlasím