Startování studeného motoru a teplého motoru se dost liší a příčiny, proč nechce chytnout, mohou být úplně odlišné, což také v praxi často jsou. Na vině obvykle není autobaterie ani třeba palivový filtr.
Špatné starty motoru za tepla
Články na téma péče o motor auta:
- Čištění naftového motoru, jak na to?
- Čištění motoru - víte, jak na to?
- Chyby majitelů naftových aut
- Špatné starty dieselu za studena
- Nejčastější chyby majitelů naftových aut
- Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru
- Špatné starty za tepla – diesel - právě čtete
- Proč motory časem ztrácí výkon
- Dieselový motor – čím si ho řidiči nejčastěji ničí?
- Podtáčení motoru a jeho efekty
- Zajetí nového motoru. Je to vůbec dnes ještě potřeba?
Typická závada u Octavie 1.9 TDI
U starších aut se majitelé někdy setkávají s tím, že zhruba kolem 300 000 kilometrů nájezdu začnou pozorovat horší teplé starty. Otočí klíčkem a motor ne a ne se chytit. I legenda v podobě Octavie 1.9 TDI může mít tento problém, a to jak klasická rotačka, tak i s PD vstřikovači, nicméně tento problém se týká i některých dalších koncernových dieselů. Diagnostika obvykle k ničemu nevede, majitel si neví rady a přisuzuje horší starty třeba ztrátě komprese, takže se s autem začne pomalu loučit.
Problém je však v opotřebovaném palivovém čerpadle. To rozhodně nemusí být na odpis (však také většinou nebývá), jen zkrátka není schopné při startování motoru dodat dostatek paliva. Při studených startech se to neděje, tam je totiž dávka větší, ale jakmile je motor alespoň trochu teplý, dávka paliva se sníží, takže agregát prostě startuje třeba 10 sekund a nepomáhá ani opakované žhavení. Co naopak pomůže, je servisní zásah do řídící jednotky, který upraví množství vstřikovaného paliva při teplých startech. Obvykle to celý problém vyřeší jednou pro vždy.
Snímač polohy klikového hřídele
U některých motorů může za horší teplé starty snímač polohy klikové hřídele. Snímá, v jaké poloze je klikovka a tuto informaci předává řídící jednotce. Díky tomu může docházet ke vstřikování paliva ve správný čas. Pakliže snímač nepracuje správně, projevuje se to i za jízdy, a to typicky přechodem do nouzového režimu a rozsvícením kontrolky závady motoru.
Špatné, nebo dokonce nemožné teplé (ale i studené) starty jsou dalším průvodním jevem. Palivo je totiž vstřikováno ve špatný okamžik, takže jeho rozptýlení ve spalovacím prostoru není optimální. Oprava většinou není zásadně nákladná.
Teplotní čidlo
Spalovací motor potřebuje hned několik údajů o teplotách. Pro start je důležitá hlavně teplota nasávaného vzduchu a pak teplota motoru. Jakmile jedno z čidel nefunguje správně, může se to projevit horšími starty za tepla. Když totiž řídící jednotka počítá s určitou teplotou, pak třeba vůbec nespustí žhavení u dieselu, případně nemusí nastavit optimální startovací dávku paliva (pro studený motor nastaví dávku jako pro teplý, takže příliš malou).
Zde pomůže spíš diagnostika, a to nikoliv tak, že se podíváte na palubním počítači, jakou ukazuje venkovní teplotu a zamyslíte se nad tím, jestli je to hloupost, nebo ne. Venkovní teplotu totiž snímá většinou samostatné čidlo. Je potřeba auto „napíchnout“ a zjistit, jestli není některé z čidel vadné.
Zdroj médií: Depositphotos.