Oprava nebo výměna turbodmychadla může být dost drahá záležitost. Jak tedy předejít tomu, aby se turbo porouchalo?
Jak si nezničit turbodmychadlo
Články na téma péče o turbodmychadlo:
Obecně není životnost turbodmychadla nijak zásadně limitována. Naopak, může vydržet celou životnost vozidla, potažmo motoru, což znamená třeba půl milionu kilometrů i více. Repase vychází na ceny od zhruba osmi tisíc korun, nové turbo může stát bez problémů i 30 tisíc.
Zahřívání a dochlazování
Je docela dobře známo, že turbodmychadlo potřebuje k optimálnímu chodu olej v provozní teplotě. Zahřívání by mělo probíhat jízdou, ne na místě (zejména dnešní moderní motory se na volnoběh mají problém ohřát), a to běžným tempem. Vyhněte se podtáčení motoru, tím zbytečně namáháte další komponenty. Jenom agregát zbytečně nevytáčejte a nezrychlujte moc prudce.
Dochlazování je nutnost, nicméně spousta aut si to umí obstarat sama. Je to doména vodou chlazených turbodmychadel, u kterých zůstává i po vypnutí motoru ještě chvíli v chodu vodní pumpa, aby chladicí kapalina proudila. Turba klasické konstrukce ale vyžadují dochlazení třeba minutovým chodem motoru na volnoběh. Není to ale nutnost vždy, při jízdě ustálenou rychlostí po městě není třeba dochlazovat, ostatně už jenom třeba samotné zaparkování auta poskytne dostatek času. Horší je to, když vůz uhání po dálnici stošedesátkou a turbodmychadlo jede neustále. Pak není od věci buď vyřadit třeba minutu před zastavením a vypnutím motoru, nebo ještě chvíli v autě před tankováním na benzínce posedět.
Vzduchový filtr
Ve spoustě ojetin lze najít dokonale zahnojený vzduchový filtr. Jestli totiž něco majitelé aut zapomínají měnit, pak právě ten. Přitom pro funkci přeplňování je to klíčový prvek, navíc levný a výměna není složitá. Pokud je plný nepořádku, snižuje se jeho aktivní plocha a tím i množství vzduchu, které do turba proudí. Motoru klesá krouticí moment, ale děje se to velmi pozvolna, takže řidič nic nepozná. Když je opravdu hodně ucpaný, má podtlak vytvářený turbodychadlem tendence kousky filtru začít vytrhávat i s nečistotami. Pro lopatky dmychadlového kola je to většinou konečná. Automobilky předepisují výměnu vzduchového filtru třeba po 50 tisících kilometrů, což je popravdě dost. I originál stojí pár stovek a výměna jednou za rok nebo po 25 tisících kilometrů člověka nezruinuje. Takové to typické hvízdání turbodmychadla může mít na svědomí vrtulka osekaná od drobných nečistot.
Motorový olej
Pravidlo první – long-life interval je past. Výrobce auta si tím částečně pojišťuje, že jeho produkt nebude sloužit zbytečně dlouho a bude se líbit správcům firemních flotil, protože měnit olej po 30 tisících kilometrech vyjde levněji než výměny po deseti tisících. Je daleko lepší zvolit levnější olej (ale plnící potřebné specifikace) a měnit ho častěji, než kupovat drahé mazivo a nechat ho v motoru kolovat třeba dva roky a výše zmíněných 30 tisíc kilometrů.
Co s tím má společného turbo? Jeho hlavní ložiska jsou kluzná a hřídelka se v nich otáčí ve vrstvičce oleje. Pakliže jsou aditiva maziva vyčerpána, má olej jiné vlastnosti, než by měl mít (obvykle horší). Navíc ve starém oleji je více nečistot, které vybrušují a olešťují jak hřídelku, tak samotné ložisko. Obojí se samozřejmě negativně projeví na životnosti turba.
Italská údržba
Velmi levný způsob, jak udržovat motor v kondici, je chtít po něm jednou za čas, aby podal maximální výkon. Samozřejmě za předpokladu, že je řádně ohřátý na provozní teplotu. Říká se tomu „italská údržba”, protože se prostě jede na plno, otáčky letí k omezovači, vypalují se karbonové usazeniny a hlavně – regulační lopatky turba se dostanou do krajních poloh, takže nezatuhnou. Kdo jezdí neustále na spotřebu, turbo, respektive právě systém natáčení lopatek, si ničí, tvoří se tam usazeniny. Při sešlápnutí plynu až na podlahu pak řídící jednotka přepne do nouzového režimu.
Odvětrání do sání
Jak odvětrání klikovky, tak odvětrání ventilového víka může mít podobu hadičky, která vede do sání. Cílem je, dostat přetlak pryč, stejně tak slouží k odvodu plynů. Společně s výpary se mohou do sání dostat i drobné kapičky maziva. Ničemu to nevadí, turbodmychadlo se s tím vypořádá. Problém je, když toho oleje jde do sání moc, což způsobuje špatný separátor oleje (není od věci ho jednou za čas vyměnit). Diagnostika je jednoduchá – jestli je vnitřní povrch sání před turbem celý ublemcaný od oleje, je to špatně. Tenounký „čůrek“ z hadičky odvětrání je v pohodě. Pozor, únik ale může způsobovat i přicpaný odtok z turba. Sání bude čisté, ale olej, který do turbodmychadla jde, nestačí odtékat a jde přes ložisko ven.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, Depositphotos.