Požár elektromobilu je velké téma a jednoznačně argument proti jejich masovějšímu prosazení. Alespoň tedy v myslích některých lidí. Je to ale opravdu tak dramatické? A skutečně hrozí, že se vyplní apokalyptické vize měst plných aut na baterky, která náhodně začínají hořet a následné výbuchy vymazávají z map celé čtvrti?
Požár elektromobilu, je to pravděpodobné?
Články na téma požár a hašení elektromobilu:
- Hašení elektromobilu
- Požár elektromobilu - jak velký je to problém? - právě čtete
- Hašení elektromobilu je problém. Vyřeší ho LiFePO4 baterie
- Hašení elektromobilů a jejich požáry – jak velká je to hrozba?
- Požár elektrického tahače
No zas takové drama to není, ale požáry elektromobilu jsou obecně téma, které je třeba řešit a nelze se tomu vyhýbat. Ze všeho nejdřív bude dobré si objasnit, jak moc velké riziko představuje samotný elektromobil a jaká je šance, že k nějakému požáru opravdu dojde.
Co říkají statistiky o požáru elektromobilu?
Podle dohledatelné statistiky automobilky Tesla dojde k požáru jejich auta s desetkrát menší pravděpodobností než u klasického auta se spalovacím motorem. Takhle to zní moc hezky, jenže je potřeba si uvědomit, že Tesla s námi není zdaleka tak dlouho, jako většina ostatních automobilek. Navíc k pořádnému rozmachu elektromobility dochází v posledních zhruba čtyřech letech. Drtivá většina aut na baterky tak bude relativně mladých ve srovnání s konvenčními vozy. Tahle statistika tedy není úplně férová.
Co už ale vypadá o dost spravedlivěji, je poměr požárů při nehodách. Tady došlo rovněž k porovnání a pro bateriová auta bohužel nevyznívá moc dobře. Při dopravní nehodě Modelu S je totiž zhruba šestkrát pravděpodobnější, že vůz začne hořet ve srovnání s nehodou spalováku. Z toho dost možná vyplývá, že bourat s elektromobilem, potažmo s Teslou Model S, je z hlediska vzniku požáru větší riziko než s klasickým vozem.
Když už dojde na požár elektromobilu
Dobře, dejme tomu, že tedy k požáru elektromobilu už dojde, jak velký je to problém? Obecně je třeba rozlišovat mezi klasickými elektromobily (jen elektromotor a velká baterie), plug-in hybridy (menší baterie a spalovák) a klasickým hybridem (malá baterie a pohon převážně spalovacím motorem). Zde jsou v největším nebezpečí plug-in hybridy a čistě elektrické vozy, protože v jejich relativně velkých bateriích se ukrývá velké množství energie a nebezpečných chemických látek.
A samozřejmě je také nutné rozlišovat mezi požárem elektromobilu, při kterém dojde k hoření samotné baterie a požárem elektromobilu, kdy se vůz vznítí z jiného důvodu, který se baterie netýká. Jak asi vážený čtenář tuší, to nejhorší, co se může stát, je zahoření právě akumulátoru. Ten je sice relativně dobře chráněn ze všech stran konstrukcí podlahy vozu a ochranným obalem, ale jakmile dojde k proražení, je to problém.
Stačí jeden zkrat, při kterém samozřejmě vzniká teplo, vznítí se chemikálie a je po srandě. Dále je to řetězová reakce a postupem času se problém rozroste do té míry, že shoří v podstatě celá baterie a s ní i auto. Jak to může vypadat v praxi, ukazuje video níže.
Ven z baráku!
Jak je z videa poznat, k požáru elektromobilu došlo při nabíjení, což je potenciálně riziková činnost, ačkoliv ke spoustě požárů elektromobilů došlo i při prostém stání v garáži. Nezřídka při takové události shoří i dům. Běžný spalovák s trochou štěstí uhasíte jedním nebo dvěma běžnými hasicími přístroji, případně hoření zpomalíte natolik, že stihnou dojet hasiči. Jenže u baterie je při požáru problém v tom, že funkce ochranného obalu baterie se obrací - schránka brání přístupu hasiva, navíc je uvnitř ní většinou přetlak projevující se "výtrysky" plamenů ven. Dostat jakoukoliv kapalinu dovnitř je tedy prakticky nemožné. Zde přichází i rozdíl v taktice hašení a prioritou je za každou cenu dostat hořící elektromobil od ostatních aut, případně zevnitř budovy. Zbytek se poté dá řešit někde na volném prostranství, kde se může uvolňovat teplo do ovzduší. Dobře vědomi jsou si toho i čeští hasiči, jak ukázal slavný požár hybridního BMW v Čestlicích.
Dalším důležitým faktorem je skutečnost, že baterie umí znovu začít hořet třeba i den po uhašení. Energie v ní uložená se jen tak neztratí a zkrat hašením většinou odstraněn není, takže se to řeší kontejnerem plným vody, do kterého se vůz ponoří. Co se ve vodě děje? Buď reakce probíhá pomaleji a bez výrazných vizuálních efektů, protože dochází k neustálému ochlazování, případně se požár elektromobilu zcela zastaví. Po nějakých 48 hodinách je daleko nižší riziko, že dojde znovu k nastartování chemické reakce a hoření, takže se auto vyndá a nechá někde na volném prostoru. Kdyby náhodou...
Rostou náklady
Jenomže tímto kontejnerem nám vznikají další problémy. Prvně při samotném zásahu je třeba nějak dopravit na místo kontejner a s ním i potřebné množství vody (Tesla dokonce pro své elektromobily potřebné množství udává - 12 kubíků). Auto je taky třeba nějak do kontejneru hodit. Logisticky je tedy zásah daleko náročnější, je třeba násobně více techniky i lidí (ideálně proškolených), než u klasického požáru spalováku.
Dobře tedy, máme elektromobil v kontejneru plném vody. Teď ho musíme dostat na nějaké bezpečné místo, kde nebude překážet. Ideálně třeba k hasičské stanici na parkoviště. Následně, po dvou dnech v kontejneru máme teoreticky uhašený elektromobil. Vyndáme ho ven a máme kontejner plný dost jedovaté vody. Tu musí následně nějaká specializovaná firma zlikvidovat.
Závěr: bezpečnost elektromobilů se neustále zlepšuje
Jakkoliv to celé vypadá skutečně katastroficky, není to zas takové drama. Elektromobilů zatím až tolik není, aby to působilo nějaké kolapsy a nedostatek hasičů, případně kontejnerů. Navíc i zde se bezpečnost neustále zlepšuje, auta se spalovacími motory také ze začátku nebyla zrovna ideálem bezpečné přepravy. Lze tedy očekávat rozvoj a zlepšování i v oblasti aut na baterky a jejich požárů.
V reakci na problematické hašení už po světě dochází k nejrůznějším opatřením. V Německu (konkrétně v Kulmbachu) tak například zakázali elektromobilům parkovat v podzemních garážích. To s sebou nese možné sekundární problémy do budoucna - rozmach elektromobilů může způsobit ještě akutnější nedostatek parkovacích míst ve městech.
Není nutné se elektromobilům vyhýbat, tento článek nemá nikoho odradit. Jen poukazuje na možná rizika a na reálně daleko náročnější hašení v případě, že takový elektromobil začne hořet, respektive začne hořet jeho akumulátor.