Požáry elektromobilů jsou čím dál větší téma. Uhasit hořící elektrické auto se totiž ukázalo jako docela solidní problém i pro zkušené hasičské sbory. Oproti hašení běžných aut jsou totiž elektrická auta v lecčems zákeřnější.
Jak se hasí elektromobily - zkušenosti hasičů z USA
Články na téma požár a hašení elektromobilu:
Děje se to velmi zřídka
Předem je každopádně třeba uvést na pravou míru jednu věc - ne, elektrická auta skutečně nehoří při každé nehodě (mohu potvrdit, jedné jsem byl svědkem) a není to u nich tak úplně běžné. Ve skutečnosti je statisticky pravděpodobnější, že vám začne hořet vůz se spalovákem. Abychom ale řekli celou pravdu, tak většina elektrických aut je docela mladých, kdežto konvenční vozy jsou klidně 20 a více let staré a tam už holt pravděpodobnost požáru roste. Nikdo tak neví, jak to bude s požáry elektromobilů, až budou stárnout ale zatím je to skutečně velmi výjimečná událost. Podívali jsme se na nejrůznější „hasičské“ weby v zahraničí, zejména v USA, kde už s tímto zkušenosti mají.
Začíná to v baterii
Napřed ale něco k tomu, jak požár elektromobilu vzniká. Jak asi většina našich čtenářů tuší, problém je v drtivé většině případů v baterii. Ta se skládá z většího množství malých článků (v případě například Tesly si je představte jako tužkové baterie), které jsou zapojeny do větších modulů a tvoří zásobu energie pro pohon elektromotoru. Celá baterie je docela pevně uzavřená a je chráněna proti nárazům a vnějším vlivům, což, jak si o něco později vysvětlíme, je sice nezbytné, ale dvojsečné.
Také čtěte
Uvnitř akumulátoru probíhá elektrochemická reakce. Pakliže dojde k narušení integrity obalu vlivem třeba nehody, může dojít ke zkratu článků uvnitř, což je provázeno generováním většího množství tepla. Zkrat ale nemusí být způsoben nárazem, ale někdy k němu dojde třeba vlivem výrobní vady - prostor mezi elektrodami je naprosto minimální, aby výrobci dosáhli co nejvyšší energetické hustoty, navíc rychlý výdej i příjem energie znamená zahřívání sám o sobě.
Každopádně ve chvíli, kdy uvnitř baterie elektromobilu dojde ke zkratu, nastává problém. Články jsou tak blízko sebe, že jeden vyzkratovaný začne okamžitě ohřívat a doslova tavit i články okolní, které vlivem toho jdou do zkratu také a tím generují další teplo... Nastává něco, čemu američtí hasiči říkají „thermal runaway“ - něco jako neřízená jaderná reakce, bohužel čeština zatím nějaký podobně výstižný termín nemá. V určitém bodě, a tohoto bodu podle všeho není těžké dosáhnout, již nelze požáru předejít a lze jen řešit jeho následky.
Také čtěte
Se na to vybodněte...
Zde malá vsuvka ohledně automobilek. Ty vydávají něco, čemu se u nás říká „technické listy vozidel“. Je to vlastně popis toho, co dělat v případě nehody, tedy kde má vůz airbagy, kde je baterie, kde jsou místa pro odstřihnutí střechy a podobně. Hasiči mají tyto informace k dispozici většinou v papírové nebo digitální podobě a už cestou na místo nehody si tak mohou dost věcí nastudovat. U elektromobilů jsou tam doporučení i ohledně hašení požáru a například Chevrolet pro svůj model Bolt EV uvádí, že v případě požáru je lepší auto odtáhnout na volné prostranství a nechat ho prostě dohořet.
Haste něco uvnitř bedny
Zásadní problém s hašením baterie je totiž právě v tom, že je docela pevně kryta a uvnitř probíhající exotermická reakce se vlastně ani nijak moc hasit nedá. Celý princip „hašení elektromobilu“ není ani tak o snaze zamezit přístupu kyslíku (hořící baterie vlastně ani kyslík nepotřebuje, protože si defacto generuje okysličovadlo sama), ale spíše o ochlazení, které elektrochemickou reakci uvnitř zpomalí. Jenže zkuste si chladit něco, co je v plechové bedně v podlaze auta a občas z toho vyšlehnou výtrysky horkých jedovatých plynů...
Auto už nezachráníte
Hasiči mají pro tyto situace nicméně vypracované postupy, které mohou leccos zachránit. Takovým skrytým leitmotivem těchto postupů je, že jakmile elektromobil začne hořet, nemá moc smysl pokoušet se zachránit ho. Prioritou je za prvé bezpečnost posádky (což je ale dost problematické, protože tyto požáry probíhají velmi rychle) a pokud to jde, tak odtažení hořícího auta co nejdál od budov a ostatních aut. Pak už je v podstatě jedno, co se bude dít, auto je tak jako tak odepsané.
Hodně se využívá termokamera, která prozradí případné tepelné ohnisko potom, co dojde k ochlazení a zpomalení hoření. I když je ale celá baterie již studená a nic nehoří, doporučují hasiči pokračovat v chlazení ještě další minimálně půlhodinu. A i pak se může stát, že třeba po dvou dnech se požár znovu rozhoří. I proto se postupuje tak, že ochlazený a třeba dvě hodiny již nehořící elektromobil se opatrně naloží na vůz odtahové služby a vyloží se na hlídaném místě, kde nikoho nemůže ohrozit, pokud by opět došlo k požáru. Celou cestu samozřejmě odtahovku doprovází minimálně jeden hasičský vůz.
Ponoření do kontejneru
Oblíbeným tématem jsou kontejnery s vodou. Pokud je to možné, lze takový kontejner přistavit a elektromobil do něj ponořit. Je tím v podstatě zaručeno, že hoření nebude pokračovat, protože voda bude chladit baterii. Nicméně tím nastane další problém - voda z kontejneru bude potom dost toxická a není úplně levné ji zlikvidovat. Proto je snaha se tomuto řešení spíše vyhnout. Navíc i po třeba týdnu v kontejneru a následném vytažení může elektromobil znovu začít hořet.
Jednou to přijde
Jak vidno, tak s elektrickými auty to není v případě požáru úplně snadné. Do budoucna se budou jistě objevovat nejrůznější řešení a postupy, které budou více či méně efektivní. Oproti klasickým spalovákům je každopádně požár elektromobilu opravdu velký a drahý problém. Lze tak čekat, že se to projeví i na cenách povinného ručení, protože práci a čas hasičů bude muset někdo zaplatit. V ČR naštěstí žádný opravdu dramatický požár elektroauta zatím nebyl (pokud nepočítáme jedno silně zmedializované plug-in hybridní BMW). Doufejme, že tomu tak bude co nejdéle.
Zdroj médií: Depositphotos, Tesla, YouTube (https://www.youtube.com/channel/UCVxBA3Cbu3pm8w8gEIoMEog), firehouse.