Fanatičtí zastánci spalováků často argumentují tím, že elektromobily často hoří a že je to obrovský problém. Pojďme se podívat na to, jaká je pravda.
Požár elektromobilu je spíš vzácnost
Články na téma požár a hašení elektromobilu:
- Hašení elektromobilu
- Požár elektromobilu - jak velký je to problém?
- Hašení elektromobilu je problém. Vyřeší ho LiFePO4 baterie
- Hašení elektromobilů a jejich požáry – jak velká je to hrozba? - právě čtete
- Požár elektrického tahače
Elektromobil se špatně hasí
Předem je třeba uvést, že požár elektrického auta je velký problém. Tedy v případě, že zahoří samotná trakční baterie. Chytne-li něco od elektroinstalace palubní sítě s napětím 12 V, nic dramatického se neděje, auto se hasí stejně, jako každý jiný požár motorového vozidla. Problém je, když zahoří Li-ion akumulátor. Dojde k řetězové reakci a často to nejde uhasit jinak, než že se celá baterie ponoří (obvykle i s autem) do kontejneru s vodou. Naštěstí se rozmáhají i akumulátory, které je naopak problém zapálit, konkrétně se jedná o LiFePO4 (známé také jako LPF), které používá u některých aut třeba Tesla.
Elektromobily skoro nehoří
Na vše kolem aut existují statistiky. Dělají je jednak automobilky, prodejci, ale hlavně pojišťovny nebo asistenční služby, které se o ně čas od času podělí. Nenašli jsme žádnou statistiku, která by ukázala na bateriová auta jako potenciálně nebezpečná s tendencemi k hoření.
Jedna z amerických pojišťoven dělala před časem přehled, ze kterého vyšla zajímavá čísla. Vztahují se vždy ke 100 000 prodaným autům daného druhu:
- Hybridní vozidla kombinující pohon baterií a spalovákem hoří v 3474,5 případech.
- Auta poháněná čistě spalovacím motorem vzplála ve 1529,9 případech.
- Elektromobilů zahořelo 25,1.
Ze statistiky je tak jasně patrné, že je více jak 60x pravděpodobnější, že začne hořet klasické auto se vznětovým nebo zážehovým motorem, než že se to samé stane u elektromobilu.
Některé elektromobily hoří častěji
Když se řekne A, je potřeba říct i B. Statistiky jsou jedna věc, ale lze najít případy, kdy se povedlo vyrobit elektrické auto náchylnější k požáru, než auto jiné. To je případ i Chevroletu Volt EV, u kterého docházelo k požáru tak často, že byla dokonce kvůli tomu svolávací akce. V rámci té došlo ke snížení maximální možné úrovně nabití trakční baterie o 10 %. Následovalo doporučení, neparkovat vůz v garáži domu nebo jeho bezprostřední blízkosti, což je, jak asi každý uzná, už přeci jenom trochu omezující.
Vývoj však směřuje k bezpečným a „požáruvzdorným“ elektromobilům. Namísto snahy rizika snížit přišly již zmíněné LiFePO4 akumulátory, které svojí vnitřní chemií požár vlastně ani neumožňují, čímž je nebezpečí zahoření od trakční baterie vlastně nulové. Teoreticky je požár takového auta „lepší“, než když začne hořet vůz s nádrží plnou benzínu.
Neautorizovaný servis
Ještě musíme zmínit jeden často opomíjený faktor, a to jsou neodborné zásahy do elektroinstalace. Týká se to všech aut, nerozlišujme teď způsob pohonu. Pakliže ale někdo bez patřičných znalostí a vzdělání zasáhne do elektrické sítě auta (ať už palubní nebo trakční), hraje si doslova s ohněm. U elektromobilů to bude o to horší, že proudy jsou skutečně obrovské a riziko, že dojde k tepelnému přetížení třeba vodiče, který není na takovou zátěž stavěný, je násobně vyšší. Garážoví kutilové to mohou sice myslet třeba dobře, ale ve snaze ušetřit mohou způsobit naprosto nedozírné škody, za které v případě prokázání viny ponesou zodpovědnost.
Zdroj médií: Depositphotos.