To nejhorší, co se může s autobaterií stát, je výbuch. Je to sice extrémní případ, ale jak potvrzují někteří odborníci a prodejci, čas od času se to stane. Nikdy se to však neděje bez příčiny.
Přebití autobaterie se může projevit jejím nafouknutím
Články na téma starosti s autobaterií:
- Autobaterie: jak poznat dobrou od špatné a které rozhodně nekupovat?
- Jak dlouho vydrží nabitá autobaterie
- Jak poznat nabitou autobaterii
- Proč dříve nebylo tolik problémů s bateriemi?
- Oživení olověného akumulátoru
- Samovolné vybíjení autobaterie
- Životnost autobaterie - stratifikace, sulfatace a stagnace
- Jak poznat špatnou autobaterii
- Přebíjení autobaterie může způsobit výbuch
- Vybitá baterie v autě nadměrně opotřebovává alternátor
- Sulfatace baterie – jak ji účinně předejít?
- Stratifikace elektrolytu autobaterie
- Přebíjení autobaterie a hrozící nebezpečí - právě čtete
- Stratifikace autobaterie je zákeřný problém
- Oživení olověného akumulátoru – jak na to?
Přebíjení autobaterie
Běžně funguje nabíjení akumulátoru tak, že když je dosaženo potřebného napětí, je nabíjení ukončeno. U klasické 12V baterie by nemělo nikdy napětí překročit 14,8 V, což je také hodnota, kterou jí dodává regulátor při jízdě vozidla. Ano, novější auta umí nabíjet i napětím vyšším, ale tam do hry vstupují různé algoritmy a celé to je elektronicky řízené. Mimochodem plné nabití je u moderních aut docela vzácnost, protože alternátor představuje zátěž, která zvedá spotřebu, a tedy i emise.
Zahřívání a nafouknutí autobaterie
Zpět k původní myšlence – co když nabíjení ukončeno není? Průvodním jevem přebíjení startovacího akumulátoru je zahřívání. Při přebíjení totiž elektrolyt začne uvolňovat vodík, což je výbušný plyn, který ve spojení s kyslíkem vytváří velmi nebezpečnou směs. Současně s tím stoupá v autobaterii tlak. Aby nedošlo k výbuchu a roztržení autobaterie, vlivem tlaku, vybavují je výrobci přetlakovými pojistkami. Buď se jedná o přetlakový ventil, který při určité hodnotě upustí plyny ven, nebo o labyrint, který srovnává tlak uvnitř autobaterie s tlakem vně. Každopádně – pokud zjistíte, že váš akumulátor se nafoukl (a to platí pro jakýkoliv akumulátor, nejen v autě, ale i třeba v telefonu nebo notebooku), okamžitě ho odpojte a raději odneste někam ven. Nafouknutí baterie je vždy špatně!
Pravděpodobně na to nepřijdete hned
Důsledky přebíjení však nemusí být vždy vypadat takto. Pokud dochází k přebíjení pravidelně, nejčastěji vinou vadného regulátoru, dochází k rozpadu aktivní hmoty na deskách, respektive k jejímu odpadávání. Klesá tím životnost autobaterie, a to docela dramaticky. Za jízdy to jen těžko zjistíte a většinou pátrání začíná poté, co je majitel vozidla donucen během roku třeba dvakrát třikrát akumulátor vyměnit, protože ho přebíjení odrovnalo.
Docela dobrou prevencí může být pravidelné měření dobíjecího napětí. K tomu poslouží i velmi jednoduchý přístroj, který jsme nedávno otestovali. Konnwei KW208 umí podat informaci nejen o tom, jak je na tom akumulátor s životností/sulfatací, ale jako „vedlejšák“ měří i dobíjecí napětí, tedy to, co autobaterii dodává alternátor. V našem případě naměřil 14,79 V, tedy ideální stav. Je však třeba nezapomínat na to, že novější vozidla opravdu umějí do akumulátoru rvát klidně 15,5 voltu.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.