Jestliže jezdíte trvale s autobaterií, která není dostatečně nabitá, ničíte si nejen ji, ale více se opotřebovává i alternátor. Ve výsledku tak můžete zaplatit několikanásobně vyšší cenu za náhradní díly, protože krom očekávatelné výměny autobaterie to může předčasně vzdát právě i alternátor.
Vybitá autobaterie nadměrně opotřebovává alternátor
Články na téma starosti s autobaterií:
- Autobaterie: jak poznat dobrou od špatné a které rozhodně nekupovat?
- Jak dlouho vydrží nabitá autobaterie
- Jak poznat nabitou autobaterii
- Proč dříve nebylo tolik problémů s bateriemi?
- Oživení olověného akumulátoru
- Samovolné vybíjení autobaterie
- Životnost autobaterie - stratifikace, sulfatace a stagnace
- Jak poznat špatnou autobaterii
- Přebíjení autobaterie může způsobit výbuch
- Vybitá baterie v autě nadměrně opotřebovává alternátor - právě čtete
- Sulfatace baterie – jak ji účinně předejít?
- Stratifikace elektrolytu autobaterie
- Přebíjení autobaterie a hrozící nebezpečí
- Stratifikace autobaterie je zákeřný problém
- Oživení olověného akumulátoru – jak na to?
Jak funguje dobíjení baterie
Alternátor pracuje tak, že je poháněn silou motoru, mění ji na elektrický proud a tím dobíjí autobaterii. V alternátoru vzniká střídavý proud, jenže tím bychom autobaterii zničili, takže do hry vstupuje ještě usměrnění proudu diodami. I po usměrnění však není situace ideální, protože výstupní napětí dost kolísá s tím, jak se mění otáčky motoru. S tím si poradí regulátor, který budí cívku alternátoru a tím reguluje napětí na potřebnou hodnotu. Ta je zhruba 13,5 - 14,5 V.
Změny teplot jsou rizikem
Životnost alternátoru není u většiny aut úplně slabinou, přesto k selhání dojít může. Rizikem jsou třeba ložiska, ale elektronika obecně nemá příliš v lásce změny teplot. Čím větší je rozdíl mezi ohřátím za provozu a následným zchlazením, tím hůř. Bohužel, řada motoristů tomu jde tak trochu naproti, ačkoliv ne vždy vlastní vinou.
Také čtěte
U autobaterie nabité na správné napětí, což je 12,6 - 12,9 V je vše v pořádku, alternátor po startu akumulátor jenom lehce „docucne“. Jenže čím víc je autobaterie vybitá, tím větší s tím má následně „altík“ práci. Proud jím protékající je vyšší, pakliže je autobaterie vybitá. A vyšší proud znamená vyšší teplotu při průchodu vodičem. Změřil to už přes časem Jason Fenske a udělal k tomu zajímavé video, které ukázalo, že po studeném startu motoru je rozdíl mezi vybitou a nabitou baterií dost zásadní. Na alternátoru naměřil teplotu v případě nabitého akumulátoru 42,5 °C po dvaceti minutách jízdy, kdežto v případě vybitého akumulátoru to bylo 66,2 °C. Rozdíl je přes 18 °C, což už se na životnosti projeví, pokud je problém trvalého charakteru a nejde o jednorázové záležitosti.
Fenske samozřejmě porovnával ideální stavy. Tedy situaci, kdy někdo vůz garážuje a autobaterii udržuje nabitou, a pak stav, kdy auto nenastartuje, protože baterka je doslova vytřískaná. V reálu patrně nikdo nebude každý den mít totálně vybitou baterii, ale často se stává, že lidé jezdí krátké trasy, kde se baterie nestíhá dobíjet. Provoz za studena je energeticky dost náročný, k tomu se přidá vyhřívání skla a sedaček a není divu, že několik kilometrů se zejména u moderních aut akumulátor nedobíjí skoro vůbec (inteligentní nabíjení spouští dobíjení autobaterie, až když už opravdu musí). V takovém případě se děje pro životnost alternátoru nedobrý scénář, tedy dobíjení velkým proudem a následné ochlazování alternátoru.
Jak tomu předcházet?
Nejlepší prevencí je, buď jezdit dostatečně dlouhé trasy (80 km a více), nebo baterii pravidelně dobíjet. Předejdete tím řadě problémů, od předčasného stárnutí baterie, přes nutnost zásahu autorizovaného servisu s diagnostikou v případě výměny (týká se novějších aut), až právě po možnou poruchu alternátoru. Stačí jednou za dva týdny až měsíc připojit baterii přes noc na inteligentní nabíječku.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube (https://youtu.be/5ZNt241DplQ).