Zní to trochu jako nějaká významná technologická novinka. Pulsní nabíjení je přitom velmi rozšířená funkce, kterou má v sobě většina moderních nabíječek autobaterií.
Pulzní nabíjení a pulzní nabíječka autobaterií
Články na téma nabíječky autobaterií:
- Inteligentní nabíječka autobaterií
- Udržovací nabíječka autobaterií
- Nabíječky na lithiové baterie
- Chytrá nabíječka autobaterií
- Multifunkční nabíječka autobaterií
- Pulzní nabíječka autobaterií - právě čtete
- Inteligentní nabíječka baterií – jak vlastně nabíjí?
- Inteligentní nabíječka baterií – co to je?
- Udržovací nabíječka pro autobaterie - již brzy
Obecně se pulsním nabíjením myslí jeho zcela poslední fáze, které nicméně předchází kroky nabití autobaterie do plna. Ukázat si to můžeme třeba na nabíječce CTEK MXS 5.0.
- Desulfatace – krátké pulsy proudu spojeného s vysokým napětím 15,8 V pomohou odstranit krystaly síranu olovnatého z elektrod. To je důležité pro obnovení kapacity třeba už starší autobaterie. Nebudeme si dělat iluze, že režim zvládne zachránit autobaterii, která je jednoduše kaput, ale pro odstranění třeba začínající sulfatace by to stačit mohlo. Pozor, nesmí se používat u lithiových baterií, které takovéto krátké pulsy ničí.
- Start nabíjení – nízký proud (5 A) společně s postupně stoupajícím napětím začne akumulátor nabíjet.
- Nabíjení – hlavní část, která předá autobaterii největší množství energie. Napětí se zvýší až na 14,7 V.
- Absorpce – proud postupně klesá, napětí zůstává na 14,7 V.
- Analýza – na nějaký čas nabíječka přestává nabíjet a jen měří napětí akumulátoru. Pokud by příliš kleslo, znamenalo by to, že je autobaterie již na konci své životnosti a nabíječka by zahlásila chybu. Nabíjení by pak dále nepokračovalo.
- Rekondice – uživatelsky volitelná část nabíjení. Zvýší se při něm napětí, elektrolyt pomalu vře a tím se promíchává, čímž dochází k řešení případné stratifikace.
- Režim Float – napětí se udržuje na 13,6 V.
- Pulsní nabíjení – po deseti dnech se nabíječka přepne do tohoto režimu, kdy jen udržuje autobaterii plně nabitou, respektive v horních 5 % její kapacity. Nabíječka si hlídá napětí akumulátoru a je-li to třeba, krátce ho dobije. Kdybychom si to zobrazili v nějakém grafu, budou na něm vidět víceméně pravidelné pulsy. Proto se tomu říká pulsní nabíjení.
Pulzní nabíjení – k čemu je dobré?
Obecně není ideální nechávat autobaterii/motobaterii příliš dlouho bez dobíjení. Chemické reakce uvnitř probíhají neustále, ačkoliv samozřejmě velmi pomalu. Postupem času se ale akumulátor vybíjí a pokud napětí poklesne pod 12,4 V, začne proces sulfatace. Pakliže sulfatace příliš pokročí, je nevratná, baterie trvale přichází o kapacitu a snižuje se její startovací proud.
Kdo tedy například v zimě nevyjíždí, měl by napojit autobaterii (je jedno jestli v autě, nebo odpojenou) na nabíječku, která zvládá pulsní nabíjení. S ní totiž nehrozí, že dojde k vybití a na jaře bude auto připravené do provozu. Pulzní nabíječka autobaterií je dnes prakticky každá, která umí nabíjet automaticky.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, CTEK.